Founders of Shia sects


By Hani
Original Article here
Posted here by 13S2010
 
al-Salamu `Aleykum,

This is the long awaited topic, the creators of Tashayyu`, those who came up with the concept, those who shaped it, those who set its laws… an advanced in depth topic that aims to reveal the identities of as many of the forgers and liars and evil-doers who created what we know today as “The Imami Shia”.

This thread will be a rough draft, names and narrations will be mentioned, we will rely on both Sunni and Shia books to uncover as many of these men as we can.

Ibn al-Sawda’ `Abdullah ibn Saba’ is undeniably and un-questionably the godfather of all Imami Shia sects, it is clearer than the sun in the middle of the sky. The brothers may Allah reward them placed the necessary efforts to uncovering his schemes and enough information was collected on this personality from many Islamic sources. This Jewish man spread the belief of `Ali’s (ra) divine Imamah and then he took it to the next level, he spread a belief in the Godliness of `Ali (ra), but he said nothing about the Imamah of eleven  other children from Husayn (ra). In other words, someone continued what he started! He was most active in the Khilafah of `Uthman (ra) and `Ali (ra), until he was exiled or killed as other narrations state.

This means that many people need to be looked into, their narrations studied and checked, such as: al-Mu`alla ibn Khunays, al-Mukhtar al-Kaysani al-Thaqafi, Jabir al-Ju`fi, Ibrahim ibn Hashim al-Qummi, Shaytan al-Taq abu Ja`far al-Ahwal ect…

1. al-Mu`alla ibn Khunays

Fudayl ibn Marzouq said that he asked the sons of `Ali bin al-Husayn (rah) about Imami Tashayyu`, they accused him of being behind the spreading of such evil beliefs:

في (الطبقات الكبرى) لابن سعد: حدثنا محمد بن عاصم حدثنا شبابة بن سوار عن الفضيل بن مرزوق قال: سألت عمر بن علي وحسين بن علي عمي جعفر قلت: هل فيكم أهل البيت إنسان مفترضة طاعته تعرفون له ذلك ومن لم يعرف له ذلك فمات مات ميتة جاهلية؟ فقالا: لا والله ما هذا فينا. من قال هذا فينا فهو كذاب. قال فقلت لعمر بن علي: رحمك الله، إن هذه منزلة تزعمون أنها كانت لعلي إن النبي (صلى الله عليه وسلم) أوصى إليه. ثم كانت للحسن إن عليا أوصى إليه. ثم كانت للحسين إن الحسن أوصى إليه. ثم كانت لعلي بن الحسين إن الحسين أوصى إليه، ثم كانت لمحمد بن علي إن عليا أوصى إليه. فقال: والله لمات أبي فما أوصى بحرفين. قاتلهم الله! والله إن هؤلاء إلا متأكلون بنا، هذا خنيس الخرؤ ما خنيس الخرؤ؟ قال قلت: المعلى بن خنيس، قال: نعم المعلى بن خنيس، والله لفكرت على فراشي طويلا أتعجب من قوم لبس الله عقولهم حين أضلهم المعلى بن خنيس. (الطّبقات الكبرى: 05/324)

(ibn Sa’ad) said in “al-Tabaqat al-Kubra 5/324”: Muhammad ibn ‘Asim from Shubabah bin Siwar from al-Fudayl ibn Marzuq; he said: I asked ‘Umar bin ‘Ali and Husayn bin ‘Ali the Uncles of Ja’far; I said, “Is there among you, Ahl al-Bayt, a person whose obedience (ie obedience to him) is obligatory and that whoever doesn’t recognize him dies the death of Jahiliyya(pre-Islamic times)?”

Both of them said: “No, by Allah! This is not from us! Whoever says that about us is a liar.”

I said to ‘Umar bin ‘Ali: “May Allah have Mercy on you. [It is said] that you claim that the Prophet (pbuh) appointed Ali as his successor, and then Ali appointed al-Hasan to be his successor, then al-Hasan appointed al-Husayn to be his successor, then al-Husyan appointed Ali bin al-Husyan as his successor then Ali appointed Muhammad bin Ali as his successor.” So he said, “By Allah, my father died without uttering two letters with regards to succession. May Allah destroy them! By Allah, surely these people are nothing but a burden on us. This is (from) Khunays al-Kharu’?, was it Khunays al-Kharu’?” I said, “He is al-Mu`alla ibn Khunays.” He said, “Yes, al-Mu`alla bin Khunays, by Allah, I thought long in my bed wondering about people whom God had given knowledge as they were being lead astray by this al-Mu`alla bin Khunays.”

Grading: Isnad Sahih.

And this man called al-Mu’allah ibn Khunays who was attrobuting these lies to Ahlul-Bayt was also mentioned in the Shia books of Rijal:

قال النجاشي : (( معلى بن خنيس : مولى ( الصادق ، ومن قبله كان مولى بني أسد ، كوفي بزاز ، ضعيف جداً لا يعول عليه ، له كتاب يرويه جماعة ( رجال النجاشي : ص 358 )

Shia scholar al-Najashi said: Mu’allah ibn Khunays: The servant of Imam al-Sadiq and before that he was a mawla from bani Asad, he is from Kufah, he is very weak in narrating Hadith and is not relied upon, he has a book. [Rijal al-Najashi p358] 

2. Surhoub, abu al-Jaroud al-Hamdani:

Considered a “Zaydi Thiqah” by al-Khu’i:

زياد بن المنذر: أبو الجارود الهمداني – من أصحاب الصادق والباقر (ع) زيدي المذهب – ثقة – روى عن الباقر (ع) في تفسير القمي، وروى عن أبي عبد الله قاله النجاشي – سماه أبو جعفر (ع) سرحوب في رواية مرسلة – له أصل و كتاب تفسير عن أبي جعفر الباقر (ع) وطريق الشيخ إلى أصله وتفسيره ضعيف، وطريق الصدوق اليه ضعيف – روى بعنوان زياد بن المنذر عدة روايات

However,

In al-Milal wal-Nihal by al-Imam al-Shahrastani, his companions claimed that the nation has disbelieved when they accepted Abu Bakr (ra). The Imam al-Baqir called him a blind devil.

Also review Tahdheeb al-Tahdheeb to know that he is a Rafidhi liar, he used to invent narrations against the Sahaba (ra) and he would narrate virtues about Ahlul-Bayt (as) that are unheard of.

3. Zurarah ibn A`yan(A`yyun)

Zurarah ibn A`yan(A`yyun) is a suspect whose name often appears in the books. However, it could be that the later narrators attributed this stuff to him… BUT based on the fact that plenty of narrations accuse him of being an accursed liar, then he is definitely a big suspect.

The Shia narration which has more than one authentic chain states that when al-Husayn (ra) died, Muhammad ibn al-Hanafiyyah (ra) and his nephew `Ali bin al-Husayn (rah) had an argument, Ibn al-Hanafiyyah (ra) according to this narration does not know who the Imams are, does not know that they must be infallible, does not know their numbers and he claims it for himself. So the black stone miraculously judges between both men and chooses `Ali to be the next “Imam”.

al-Kafi:

مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ وَ زُرَارَةَ جَمِيعاً عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ( عليه السلام ) قَالَ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ  ( عليه السلام ) أَرْسَلَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَنَفِيَّةِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ( عليه السلام ) فَخَلَا بِهِ فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ أَخِي قَدْ عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ( صلى الله عليه وآله ) دَفَعَ الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ مِنْ بَعْدِهِ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ( عليه السلام ) ثُمَّ إِلَى الْحَسَنِ ( عليه السلام ) ثُمَّ إِلَى الْحُسَيْنِ ( عليه السلام ) وَ قَدْ قُتِلَ أَبُوكَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ صَلَّى عَلَى رُوحِهِ وَ لَمْ يُوصِ وَ أَنَا عَمُّكَ وَ صِنْوُ أَبِيكَ وَ وِلَادَتِي مِنْ عَلِيٍّ ( عليه السلام ) فِي سِنِّي وَ قَدِيمِي أَحَقُّ بِهَا مِنْكَ فِي حَدَاثَتِكَ فَلَا تُنَازِعْنِي فِي الْوَصِيَّةِ وَ الْإِمَامَةِ وَ لَا تُحَاجَّنِي فَقَالَ لَهُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ( عليه السلام ) يَا عَمِّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لَا تَدَّعِ مَا لَيْسَ لَكَ بِحَقٍّ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ إِنَّ أَبِي يَا عَمِّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ أَوْصَى إِلَيَّ قَبْلَ أَنْ يَتَوَجَّهَ إِلَى الْعِرَاقِ وَ عَهِدَ إِلَيَّ فِي ذَلِكَ قَبْلَ أَنْ يُسْتَشْهَدَ بِسَاعَةٍ وَ هَذَا سِلَاحُ رَسُولِ اللَّهِ ( صلى الله عليه وآله ) عِنْدِي فَلَا تَتَعَرَّضْ لِهَذَا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ نَقْصَ الْعُمُرِ وَ تَشَتُّتَ الْحَالِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ ( عليه السلام ) فَإِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ ذَلِكَ فَانْطَلِقْ بِنَا إِلَى الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ حَتَّى نَتَحَاكَمَ إِلَيْهِ وَ نَسْأَلَهُ عَنْ ذَلِكَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ( عليه السلام ) وَ كَانَ الْكَلَامُ بَيْنَهُمَا بِمَكَّةَ فَانْطَلَقَا حَتَّى أَتَيَا الْحَجَرَ الْأَسْوَدَ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ لِمُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِيَّةِ ابْدَأْ أَنْتَ فَابْتَهِلْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سَلْهُ أَنْ يُنْطِقَ لَكَ الْحَجَرَ ثُمَّ سَلْ فَابْتَهَلَ مُحَمَّدٌ فِي الدُّعَاءِ وَ سَأَلَ اللَّهَ ثُمَّ دَعَا الْحَجَرَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ( عليه السلام ) يَا عَمِّ لَوْ كُنْتَ وَصِيّاً وَ إِمَاماً لَأَجَابَكَ قَالَ لَهُ مُحَمَّدٌ فَادْعُ اللَّهَ أَنْتَ يَا ابْنَ أَخِي وَ سَلْهُ فَدَعَا اللَّهَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ( عليه السلام ) بِمَا أَرَادَ ثُمَّ قَالَ أَسْأَلُكَ بِالَّذِي جَعَلَ فِيكَ مِيثَاقَ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِيثَاقَ الْأَوْصِيَاءِ وَ مِيثَاقَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ لَمَّا أَخْبَرْتَنَا مَنِ الْوَصِيُّ وَ الْإِمَامُ بَعْدَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ( عليه السلام ) قَالَ فَتَحَرَّكَ الْحَجَرُ حَتَّى كَادَ أَنْ يَزُولَ عَنْ مَوْضِعِهِ ثُمَّ أَنْطَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنَّ الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ بَعْدَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ( عليه السلام ) إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ ابْنِ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ ( صلى الله عليه وآله ) قَالَ فَانْصَرَفَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ وَ هُوَ يَتَوَلَّى عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ( عليه السلام ) .

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ( عليه السلام ) مِثْلَهُ .

The chains are as follows:

1-Muhammad bin Yahya, from Ahmad bin Muhammad, from ibn Mahboub, from `Ali bin Ri’aab, from abu `Ubaydah and Zurarah from abu Ja`far ect…
2-`Ali bin Ibrahim, from his father, from Hamad bin `Isa, from Hurayz, from Zurarah from abu Ja`far ect…

More on Zurarah from Lisan al-meezan by ibn Hajar (rah):

زرارة (1) بن أعين الكوفي أخو حمران يترفض * قال العقيلي في الضعفاء (1908) حدثنا يحيى بن إسماعيل ثنا يزيد بن خالد الثقفي ثنا عبد الله بن خليد الصيدي عن أبي الصباح عن زرارة بن أعين عن محمد بن علي عن ابن عباس رضي الله عنهما قال قال رسول الله صلى الله عليه وآله يا علي لا يغسلني أحد غيرك * (وحدثنا) أبو يحيى بن أبي ميسرة ثنا سعيد بن منصور ثنا ابن السماك قال حججت فلقيني زرارة بن أعين بالقادسية فقال أزلي إليك حاجة وعظمها فقلت ما هي فقال إذا لقيت جعفر بن محمد فاقرأه منى السلام وسله ان يخبرني انا من أهل النار أم من أهل الجنة فأنكرت عليه فقال لي انه يعلم ذلك ولم يزل بي حتى أجبته فلمالقيت جعفر بن محمد أخبرته بالذي كان منه فقال هو من أهل النار فوقع في نفسي مما قال جعفر فقلت ومن أين علمت ذلك فقال من ادعى علي علم هذا فهو من أهل النار فلما رجعت لقيني زرارة فأخبرته بأنه قال لي انه من أهل النار فقال كال لك من جراب النورة فقلت وما جراب النورة قال عمل معك بالتقية قلت زرارة قلما روى لم يذكر ابن أبي حاتم في ترجمته سوى ان قال روى عن أبي جعفر يعنى الباقر وقال سفيان الثوري ما رأى أبا جعفر انتهى * وقال العقيلي قال ابن المديني سمعت سفيان يعني ابن عيينة يقول وقيل له روى زرارة بن أعين عن أبي جعفر كتابا قال ما هو ما رأى أبا جعفر ولكنه كان يتتبع حديثه قال وكانوا ثلاثة إخوة شيعة وكان حمران أشدهم * وقرأت في كتاب الجمهرة لأبي محمد بن حزم كان زرارة بن أعين المحدث يدعى امامة الأفطح عبد الله بن محمد بن علي بن الحسين بن علي هو وجماعة معه فقدم زرارة المدينة فلقى عبد الله فسأله عن مسائل من الكوفة فألفاه لا يدرى فرجع إلى الكوفة فسأله أصحابه وكان المصحف بين يديه فأشار لهم إليه وقال لهم هذا امامي لا امام لي غيره * قلت * فهذا يدل على أنه رجع عن التشيع

I will quote some relevant parts:

[…abu Yahya bin abi Maysarah told us, Sa`eed bin Mansour told us, ibn al-Sammak said: I went to Hajj so Zurarah bin A`yyun met me in Qadisiyyah, so he said to me: “I need to ask you a great favor.” I said: “What is it?” He said: “If you meet Ja`far bin Muhammad, send my Salam to him, and then ask him to tell me if I am from the people of fire or those of heaven.” So I was repulsed by what he said, but he insisted and so I agreed. When I met Ja`far bin Muhammad I told him this, so he replied: “He is from the people of fire.” so I felt something inside me, I decided to ask him: “From where do you know this?” Ja`far replied: “He who claims that I have knowledge of this, then he is from the people of the fire.” When I went back, Zurarah met me, so I told him what he said, Zurarah replied: “He practiced Taqiyyah with you.”

Ibn abi Hatim mentions in his Tarjamah: …(etc)… Suffiyan al-Thawri said: “He (Zurarah) never met abu Ja`far.”

al-`Aqeeli said, Ibn al-Madeeni said, I heard Suffiyan ibn `Uyaynah say when it was said to him: “Zurarah ibn A`yyun reported a book from abu Ja`far.” He said: “That’s not it, he never saw abu Ja`far but he used to follow his narrations.”…]

Comment: Regarding that narration above, Ibn Sammak is abu al-`Abbas al-Kufi. He is a reliable Imam from Kufah. So being a Kufan he met Zurarah the deviant among the other Kufans going to Hajj, Zurarah apparently was closely following the narrations of the Imams in Madinah and fabricating his own narrations and stories… He wanted to know what was the position of Ja`far towards him, does he openly disown him or not? Has his act been exposed or not? So he asked this dumb question of Ghulu, as if Ja`far would know who is in heaven or hell… Ja`far condemned him to hell simply because of this question… As usual the liar Zurarah was able to escape accusation by claiming that this was “Taqiyyah” by the Imam although there was absolutely no need for it.

Also Suffiyan bin `Uyaynah the Kufan, he rejected the Zurarah’s fake book from abu Ja`far. because he never met him.

As for al-Imam al-Thawri the Kufan, he also confirms that Zurarah never met abu Ja`far.

4. Maymoun bin Daysan al-Qidah

Maymoun bin Daysan al-Qidah, who appeared in Kufa in 176 AH.

12952 – 12949 – 12978 – ميمون القداح: من أصحاب السجاد، والباقر، والصادق (ع) – روى عدة روايات، منها عن أبي جعفر، وأبي عبد الله (ع) – وفي رواية مدح عظيم له الا انها ضعيفة فهو مجهول -.

In the Shia Rijal books, it simply says he was a companion of al-Sajjad, al-Baqir and al-Sadiq. He narrates a couple of narrations, he is greatly praised in one narration but it is weak, so they categorized him as “Unknown” although he was from the most influential of the creators of Tashayyu`.

The man was born in Kufa as a dark cloud, he was a servant of al-Sadiq, then he showed his true face, he mixed truth with falsehood, he and his followers and partners met in the prison of `Iraq and created some of the worst of the Batini beliefs. Just like many of his predecessors such as Ibn Saba’, this man was in reality an extremist Jew, a Rabbi in fact as stated in Ibn Malik’s “Kashf Asrar al-Batiniyyah” knowledgeable about the stars and philosophy. He called  to the Imamah of `Ali and called his followers “The believers” then called his opponents “The literalists” just like the Shia of our time.

When he realized he cannot take Islam out of the people’s hearts, he decided to corrupt the religion and under the disguise of the love of Ahlu-Bayt, he did what al-Mukhtar al-Thaqafi did, he began to invent strange meaning to verses and twist the meaning of narrations, and he claimed that every religious text has an apparent form and a hidden meaning.

He directly had a hand in the creation of the Qaramitah and Batiniyyah and Sab`iyyah and other extreme Shia sects.

7187 – 7185 – 7197 – عبد الله بن ميمون بن الأسود: القداح يبري القداح، مولى بني مخزوم، ووصفه الشيخ بالمكي أيضا – ثقة – له كتب – روى 

” عبد الله بن ميمون ” في كامل الزيارات، روى في تفسير القمي – روى عن أبي جعفر (ع)، وان كان ظاهر كلام

النجاشي انه لم يرو عنه، ويؤيد روايته عنه عد ابن شهرآشوب له من أصحاب الباقر (ع) – روى 37 رواية، كلها عن أبي عبد الله (ع) الا موردا واحدا عن أبي عبيدة الحذاء – طريق الشيخ والصدوق اليه صحيح

His son `Abdullah bin Maymoun al-Qidah is considered a Thiqah by the Twelvers.

Later a man called abu `Ubaydullah al-Mahdi… does his name sound  familiar? He is the one to establish the Shia `Ubaydi dynasty in Egypt. However, His real name is:

سعيد بن الحسين بن أحمد بن عبد الله ابن ميمون القداح بن ديصان

Sa`eed bin al-Husayn bin Ahmad bin `Abdullah ibn Maymoun al-Qidah bin Daysan.

5. al-Mugheerah ibn Sa`eed

al-Mugheerah ibn Sa`eed, the sorcerer who started the fires in the city until he amassed a big number of followers, a liar who accompanied the Imams and attributed lies to them.

Thanks to lotfilms for reminding me of this filthy Rafidhi, in the Shia book Rijal al-Kashshi we read:

وعنه عن يونس، عن هشام بن الحكم، انه سمع ابا عبد الله عليه السلام يقول: كان المغيرة بن سعيد يتعمد الكذب على أبي، ويأخذ كتب أصحابه وكان اصحابه المستترون بأصحاب ابي يأخذون الكتب من أصحاب أبي فيدفعونها الى المغيرة، فكان يدس فيها الكفر والزندقة، ويسندها الى ابي ثم يدفها الى اصحابه ويامرهم ان يبثوها في الشيعة، فكلما كان في كتب اصحاب أبي من الغلو فذاك مادسه المغيرة ابن سعيد في كتبهم

Rough translation:

[That Hisam bin al-Hakam heard Abu ‘Abdillah (al-Sadiq) a.s say: al-Mughirah bin Sa’eed used to purposefully lie against my father and take the books of his companions.  His companions who were hidden among my father’s companions would take the books from my father’s companions and give them to al-Mughirah, who would taint them with kufr and zandaqah and attribute them to my father.  Then he would give them to his companions and order them to spread the books among the Shia.  So whatever ghuluww that is in the books of my father’s companions, that is what al-Mughirah bin Sa’eed tainted in their books.]

Based on this narration and many others like it, we reach the conclusion that pretty much all the contents of al-Kafi and similar Shia books taken from their Usoul are ALL unreliable. Absolutely any narration could be a fabricated lie, and with no way of telling which is which, this Madhab was dealt yet another fatal blow.

In Sunni books such as Tahdheeb al-Tahdheeb, we read the opinions of some of the respectable authentic scholars regarding this man:

[Ibrahim said about him: beware of him, liar.
‘Abd al-‘Ala bin al-Musawir: Liar.  He narrated narrations such as, “Indeed, Allah orders justice -‘Ali- and good conduct -Fatimah- and giving to relatives -al-Hasan and al-Husayn- and forbids immorality -So and so was the most immoral of people- and bad conduct and oppression -Fulan-.”
Jarir bin ‘Abd al-Hamid: Lying Sorcerer.
al-Juzajani said that he was killed for claiming prophethood]

In Tareekh ibn `Asakir 45/288 we read:

قلت لأبي جعفر أخبرني عن أبي بكر وعمر أظلما من حقكم شيئا أو ذهبا به قال لا ومنزل الفرقان على عبده ليكون للعالمين نذيرا ما ظلمانا من حقنا ما تزن حبة خردل قال قلت فأتولاهما جعلني الله فداك قال نعم يا كثير تولهما في الدنيا والآخرة قال وجعل يصك عنق نفسه ويقول ما أصابك فبعنقي قال ثم برئ الله ورسوله من المغيرة بن سعيد وبنان فإنهما كذبا علينا أهل البيت

[I (Katheer) said to abu Ja`far: “Tell me about Abu Bakr and `Umar. Did they not oppress you (Ahlul-Bayt) and run-off with your rights?” He replied: “No, by him who revealed the Qur’an on his slave as a warner for mankind, they did not oppress us as much as a grain of mustard!” I said: ” May I be sacrificed for you, should I be loyal to them?” He said: “Yes O Katheer, in this life and the after-life.” and he started grabing his own neck and saying: “Whatever happens to you, I take responsibility for it! Allah has disowned al-Mugheerah bin Sa`eed and Banan, they lied about us Ahlul-Bayt!”]

ضعفاء العقيلي – العقيلي ج 4 ص 180 :
حدثنا محمد بن زكريا قال حدثنا مسروق بن المرزبان قال حدثنا أبو معاوية قال قال الأعمش أول من سمعت يسب أبا بكر وعمر رضي الله تعالى عنهما المغيرة بن سعيد

Duàfa’ al-Ùqayli 4/180:

[Muhammad bin Zakariya told us, Masrouq told us, abu Muàwiyah told us, al-A`mash said: “The first man I heard cursing Abu Bakr and `Umar may Allah be pleased with them is al-Mugheerah.]

الكامل – عبد الله بن عدي ج 6 ص 353 :
ثنا محمد بن هارون بن حميد ثنا يوسف القطان ثنا أبو الوليد الطيالسي عن أبي عوانة عن الأعمش قال أتاني المغيرة بن سعيد فجلس بين يدي فذكر عليا وذكر الأنبياء ففضله عليهم

al-Kamil fil-Duàfa’ li-ibn Àdi 6/353:

[Muhammad bin Haround told us, Yusuf told us, al-Tayalisi told us, from abi `Awanah, from al-A`mash: “al-Mugheerah bin Sa`eed came to me, so he sat in front of me and started to mention `Ali and the prophets, he preferred Àli over them.”]

تاريخ مدينة دمشق – ابن عساكر ج 03 ص 357 :
قال المغيرة بن سعيد وكان عند عامر وهو يحلف بالله أن عليا كان أفضل هذه الأمة بعد رسول الله

Tareekh ibn Àsakir 3/357:

[al-Mugheerah bin Sa`eed was at `Amir’s house and he began swearing that `Ali was the best of this nation after its prophet.]

ضعفاء العقيلي – العقيلي ج 4 ص 179 :
حدثنا الأعمش قلت والله لاسألنه فقلت أكان علي يحيى الموتى قال أي والذي نفسي بيده ولو شاء أحيا عاد وثمودا قلت من أين علمت ذاك قال أتيت بعض أهل البيت فسقاني شربة من ماء فما بقي شئ إلا وقد علمته

Duàfa’al-Ùqayli 4/179:

[al-A`mash told us, I said by Allah I will ask him, so I said: “Did Àli use to revive the dead?” he replied: “Yes, by he who holds my soul in his hand, and if he wished he would revive the people of Àad and Thamud.” I said: “From where did you learn this?” He said: “I went to some from Ahlul-Bayt and he gave me a drink of water, so I learned everything.”]

Just to give the reader an idea about where such beliefs started… may Allah save us.

6. Jabir bin Yazid al-Ju`fi

In the Shia Rijali book al-Mufeed lil-Jawahiri, we read that he is a Thiqah:

جابر بن يزيد: أبو عبد الله الجعفي – ثقة – له أصل – روى في تفسير القمي وكامل الزيارات – من أصحاب الباقر، والصادق

[Jabir bin Yazid: abu Àbdullah al-Ju`fi – Thiqah – Has an Asl, narrated in Tafsir al-Qummi and Kamil al-Ziyarat, from the companions of al-Sadiq and al-Baqir.]

In Rijal al-Kashshi we read:

جبريل بن أحمد حدثني محمد بن عيسى عن إسماعيل بن مهران عن أبي جميلة المفضل بن صالح عن جابر بن يزيد الجعفي قال : حدثني أبو جعفر (ع) بسبعين ألف حديث لم أحدث بها أحدا قط و لا أحدث بها أحدا أبدا

[Jibril bin Ahmad told me, Muhammad bin `Isa told me, from Isma`eel bin Mehran, from abu Jameelah al-Mufaddal bin Salih, from Jabir bin Yazid al-Ju`fi that he said: “abu Ja`far (as) narrated to me seventy thousand narrations, I never narrated them to anybody nor will I ever narrate them.]

And in al-Kashshi he said:

علي بن محمد قال حدثني محمد بن أحمد عن يعقوب بن يزيد عن عمرو بن عثمان عن أبي جميلة عن جابر قال: رويت خمسين ألف حديث ما سمعه أحد مني

[`Ali bin Muhammad said: Muhammad bin Ahmad told me, from Ya`qoub bin Yazid, from `Amro bin `Uthman, from abu Jamilah, from Jabir al-Ju`fi that he said: “I narrated fifty thousand narrations that no one has heard through me.]

In Wasa’il al-Shia 20/151 al-`Amili says about him:

وروى مائة وأربعين ألف حديث والظاهر أنه ما روى أحد بطريق المشافهة عن الأئمة ع أكثر مما روى جابر فيكون عظيم المنزلة

[And he narrated a hundred and forty thousand narrations, and what is apparent that no one narrated from the Imams (as) verbally as much as Jabir, so he gets a great rank.]

This man who is claiming to have heard fifty thousand and seventy thousand from the Imams, let’s see what the Imams themselves say about him.

In RIjal al-Kashshi we read:

حدثني حمدويه و إبراهيم ابنا نصير قالا حدثنا محمد بن عيسى عن علي بن الحكم عن ابن بكير عن زرارة قال : سألت أبا عبد الله (ع) عن أحاديث جابر فقال ما رأيته عند أبي قط إلا مرة واحدة و ما دخل علي قط.

Text of Hadith: Zurarah said: I asked abu `Abdillah (as) about the narrations of Jabir, so he replied: “I never saw him at my father’s except once, and he never entered on me except once.”

Narrators:
1) Hamdawayh bin Nusayr is a major Thiqah.
2) Muhammad bin `Isa is bin `Ubayd since he narrated from `Ali bin al-Hakam, Thiqah.
3) `Ali bin al-Hakam is ibn al-Zubayr, Thiqah.
4) Bukayr bin A`yyun, Ibn Bukayr or Ibn Bukayr bin A`yyun, are all Thiqaat.
5) Zurarah, popular Thiqah.

So this liar who claims to be a companion of the Imams and a major narrator, he only saw al-Baqir once and al-Sadiq once.

This is why in the books of Ahlul-Sunnah we read:

abu Hanifa said about him in Tareekh ibn Ma`een 1/216 and from another chain in Du`afa’ al-`Uqayli 1/196:

حدثنا أبو يحيى الحماني عبد الحميد بن بشمين عن أبي حنيفة قال ما رأيت أحدا أكذب من جابر الجعفي

[from abu Hanifa that he said: “I have not seen anyone who is a bigger liar than Jabir al-Ju`fi.]

وقال ابن عدي له حديث صالح وشعبة أقل رواية عنه من الثوري وقد احتمله الناس وعامة ما قذفوه به أنه كان يؤمن بالرجعة وهو مع هذا إلى الضعف أقرب منه إلى الصدق

And ibn `Uday said: He has valid hadiths, and Shu`ba narrated from him sparingly from al-Thawri, and that he endured what the people and the commoners threw him into, that he believed in raj`a, and with this, he is closer to weakness than trustworthiness.

وقال سلام ابن أبي مطيع : قال لي جابر الجعفي : عندي خمسون ألف باب من العلم ما حدثت به أحدا ، فأتيت أيوب فذكرت هذا له فقال : أما الآن فهو كذاب.

And Salam b. Abi Mutee` said: Jabir al-Ju`fi said to me: I have fifty thousand doors (or chapters) of knowledge that I have not told anyone. So I came to Ayyub and I mentioned this to him, and he said: Alas, now is a liar.

وقال جرير بن عبدالحميد عن ثعلبة أردت جابراً الجعفي فقال لي ليث بن أبي سليم : لا تأته فهو كذاب قال جرير : لا استحل أن اروي عنه ، كان يؤمن بالرجعة .

And Jareer b. `Abd al-Hameed narrated from Tha`laba: I sought out Jabir al-Ju`fi, so Layth b. Abi Sulaym said to me: Do not meet him, for he is a liar. Hareez said: I do not narrate from him – he used to believe in raj`a.

وقال أبو الأحوص : كنت إذا مررت بجابر الجعفي سألت ربي العافية .

And Abu’l Ahus said: Whenever I passed by Jabir al-Ju`fi I would ask me Lord for forgiveness.

وقال أبو داود : ليس عندي بالقوى في حديثه .

And Abu Dawud said: I do not consider him to be strong in hadith.

وقال الشافعي : سمعت سفيان بن عيينة يقول : سمعت من جابر الجعفي كلاما فبادرت خفت أن يقع علينا السقف .

And al-Shafi`i said: I heard Sufyan b. `Ayyina say: I heard words from Jabir al-Ju`fi so I took precaution and I feared that the ceiling would fall upon us.

قال سفيان : كان يؤمن بالرجعة .

And Sufyan said: He believed in raj`a.

(thx to Qa’im from Shiachat for some of the translations.)

7. Shaytan al-Taq abu Ja`far al-Ahwal

This hardcore extremist Shia had a meeting with Zayd ibn `Ali bin al-Husayn (rah), It is apparent from this narration that Zayd (rah) had absolutely no knowledge whatsoever about Imamah, Shaytan al-Taq simply tells him that his father never told him about it because he was afraid he would reject it and then become Kafir!?:

5-  (مجلسي موثق كالصحيح2/277 – بهبودي صحيح1/23)
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانٍ قَالَ أَخْبَرَنِي الْأَحْوَلُ أَنَّ زَيْدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ( عليه السلام ) بَعَثَ إِلَيْهِ وَ هُوَ مُسْتَخْفٍ قَالَ فَأَتَيْتُهُ فَقَالَ لِي يَا أَبَا جَعْفَرٍ مَا تَقُولُ إِنْ طَرَقَكَ طَارِقٌ مِنَّا أَ تَخْرُجُ مَعَهُ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ إِنْ كَانَ أَبَاكَ أَوْ أَخَاكَ خَرَجْتُ مَعَهُ قَالَ فَقَالَ لِي فَأَنَا أُرِيدُ أَنْ أَخْرُجَ أُجَاهِدُ هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ فَاخْرُجْ مَعِي قَالَ قُلْتُ لَا مَا أَفْعَلُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ فَقَالَ لِي أَ تَرْغَبُ بِنَفْسِكَ عَنِّي قَالَ قُلْتُ لَهُ إِنَّمَا هِيَ نَفْسٌ وَاحِدَةٌ فَإِنْ كَانَ لِلَّهِ فِي الْأَرْضِ حُجَّةٌ فَالْمُتَخَلِّفُ عَنْكَ نَاجٍ وَ الْخَارِجُ مَعَكَ هَالِكٌ وَ إِنْ لَا تَكُنْ لِلَّهِ حُجَّةٌ فِي الْأَرْضِ فَالْمُتَخَلِّفُ عَنْكَ وَ الْخَارِجُ مَعَكَ سَوَاءٌ قَالَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا جَعْفَرٍ كُنْتُ أَجْلِسُ مَعَ أَبِي عَلَى الْخِوَانِ فَيُلْقِمُنِي الْبَضْعَةَ السَّمِينَةَ وَ يُبَرِّدُ لِيَ اللُّقْمَةَ الْحَارَّةَ حَتَّى تَبْرُدَ شَفَقَةً عَلَيَّ وَ لَمْ يُشْفِقْ عَلَيَّ مِنْ حَرِّ النَّارِ إِذاً أَخْبَرَكَ بِالدِّينِ وَ لَمْ يُخْبِرْنِي بِهِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مِنْ شَفَقَتِهِ عَلَيْكَ مِنْ حَرِّ النَّارِ لَمْ يُخْبِرْكَ خَافَ عَلَيْكَ أَنْ لَا تَقْبَلَهُ فَتَدْخُلَ النَّارَ وَ أَخْبَرَنِي أَنَا فَإِنْ قَبِلْتُ نَجَوْتُ وَ إِنْ لَمْ أَقْبَلْ لَمْ يُبَالِ أَنْ أَدْخُلَ النَّارَ ثُمَّ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَنْتُمْ أَفْضَلُ أَمِ الْأَنْبِيَاءُ قَالَ بَلِ الْأَنْبِيَاءُ قُلْتُ يَقُولُ يَعْقُوبُ لِيُوسُفَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَى إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْداً لِمَ لَمْ يُخْبِرْهُمْ حَتَّى كَانُوا لَا يَكِيدُونَهُ وَ لَكِنْ كَتَمَهُمْ ذَلِكَ فَكَذَا أَبُوكَ كَتَمَكَ لِأَنَّهُ خَافَ عَلَيْكَ قَالَ فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَئِنْ قُلْتَ ذَلِكَ لَقَدْ حَدَّثَنِي صَاحِبُكَ بِالْمَدِينَةِ أَنِّي أُقْتَلُ وَ أُصْلَبُ بِالْكُنَاسَةِ وَ إِنَّ عِنْدَهُ لَصَحِيفَةً فِيهَا قَتْلِي وَ صَلْبِي فَحَجَجْتُ فَحَدَّثْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ( عليه السلام ) بِمَقَالَةِ زَيْدٍ وَ مَا قُلْتُ لَهُ فَقَالَ لِي أَخَذْتَهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِ رَأْسِهِ وَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْهِ وَ لَمْ تَتْرُكْ لَهُ مَسْلَكاً يَسْلُكُهُ .
الاحتجاج: علي بن الحكم، عن أبان قال: أخبرني الأحول أبوجعفر محمد بن النعمان الملقب بمؤمن الطاق أن زيد بن علي بن الحسين عليهماالسلام بعث اليه و هو مختف قال: فأتيته، فقال لي: يا أباجعفر ما تقول ان طرقك طارق منا أتخرج معه؟
قال: قلت له: ان كان أبوك (أ) و أخوك خرجت معه.
قال: فقال لي: فأنا اريد أن أخرج [و] اجاهد هؤلاء القوم فاخرج معي.
قال: قلت: لا أفعل جعلت فداك.
قال: فقال لي: [أترغب] بنفسك عني؟
قال: فقلت له: انما هي نفس واحدة فان كان لله عزوجل في الأرض (معك) حجة فالمتخلف عنك «ناج» [1] ، و الخارج معك هالك، و ان لم يكن لله «معك» [2] حجة فالمتخلف عنك والخارج [معك] سواء.
قال: فقال لي: يا أباجعفر كنت أجلس مع أبي علي الخوان فيلقمني اللقمة السمينة، و يبرد لي اللقمة الحارة حتي تبرد «شفقة» [3] علي، و لم يشفق علي [من] حر النار، اذ أخبرك بالدين و لم يخبرني «به» [4] ؟
قال: (ف) قلت له: من شفقته عليك من حر النار لم يخبرك، خاف عليك ألا تقبله فتدخل النار، و أخبرني فان قبلته نجوت، و ان لم أقبل لم يبال أن أدخل النار.
ثم قلت له: جعلت فداك أنتم أفضل أم الأنبياء؟
قال: بل الأنبياء.
قلت: (لم) يقول يعقوب ليوسف: «لا تقصص رءياك علي اخوتك فيكيدوا لك كيدا» [5] «ثم لم» [6] يخبرهم حتي [كانوا] لا يكيدونه؟ و لكن كتمهم، و كذا أبوك كتمك لأنه خاف عليك.
قال: فقال: أما و الله لئن قلت «ذاك لقد» [7] حدثني صاحبك بالمدينة أني اقتل و اصلب بالكناسة و أن عنده لصحيفة فيها قتلي و صلبي، [قال:] فحججت فحدثت أباعبدالله عليه السلام بمقالة زيد و ما قلت له.
فقال لي: أخذته من بين يديه، و من خلفه، و عن يمينه، و عن يساره، و من فوق رأسه، و من تحت قدميه، و لم تترك له مسلكا يسلكه .
المناقب لابن شهراشوب: أبومالك الأحمسي، قال زيد بن علي عليه السلام لصاحب الطاق: انك تزعم أن في آل محمد اماما مفترض الطاعة معروفا بعينه؟
قال: نعم، «و كان» [9] أبوك أحدهم.
قال: ويحك فما كان يمنعه من أن يقول لي، فوالله لقد [10] كان يؤتي بالطعام الحار فيقعدني علي فخذه، و يتناول المضغة فيبردها، ثم يلقمنيها، أفتراه أنه كان يشفق علي من حر الطعام و لا يشفق علي من حر النار؟» فيقول لي: اذا أنا مت فاسمع و أطع لأخيك محمد الباقر ابني فانه الحجة عليك، و لا يدعني أموت ميتة [11] جاهلية؟
فقال: كره أن يقول لك فتكفر فيجب من الله عليك الوعيد، و لا يكون له [12] فيك شفاعة، فتركك مرجئا لله فيك المشيئة و له فيك الشفاعة.
ثم قال: أنتم أفضل أم الأنبياء؟
قال: بل الأنبياء.
قال: يقول يعقوب ليوسف: «لا تقصص رءياك علي اخوتك فيكيدوا لك كيدا» لم لم يخبرهم حتي كانوا لا يكيدونه؟ و لكن كتمهم، و كذا أبوك كتمك لأنه خاف منك علي محمد عليه السلام ان هو أخبرك بموضعه [13] من قلبه، و بما خصه الله به فتكيد له كيدا كما خاف يعقوب علي يوسف من اخوته، فبلغ الصادق عليه السلام مقاله فقال: و الله ما خاف غيره

رجال الكشي: حمدويه، عن اليقطيني، عن يونس [15] ، عن اسماعيل بن عبدالخالق، قال: قيل لمؤمن الطاق: ما الذي جري بينك و بين زيد بن علي في محضر أبي عبدالله عليه السلام؟ قال: قال زيد بن علي: يا محمد بن علي بلغني أنك تزعم أن في آل محمد اماما مفترض الطاعة؟

قال: قلت: نعم، و كان أبوك علي بن الحسين أحدهم.

فقال: و كيف و قد كان يؤتي بلقمة و هي حارة فيبردها بيده ثم يلقمنيها أفتري انه
كان يشفق علي من حر اللقمة، و لا يشفق علي من حر النار؟
قال: قلت له: كره أن يخبرك فتكفر، و لا يكون له فيك الشفاعة، «و لا (لله) فيك المشيئة» [16] ، فقال أبوعبدالله عليه السلام: أخذته من بين يديه، و من خلفه، فما تركت له مخرجا
more maybe added later…

7 Comments

December 5, 2013 · 1:37 AM

7 responses to “Founders of Shia sects

  1. SuperTruthonly

    LOL Talking about shia propaganda – What is this?
    The real reason for Shia sunni split exposes the shameful history and that why this fictional story of Ibn Saba is concocted.
    1) Upon the demise of prophet(s) there was chaos – Prophet(s) asked for pen and paper. It was denied to him on basis that he was not in his mind. Last wish of every person is honoured but here the Muslims (the sahabah) would not even honour the last wish of Prophet(s). WHY?
    2) Upon the demise of Prophet (s) Sticks are collected (by barbarians) to burn the house of his beloved daughter Fatimah(a). Would you collect sticks to burn the house of you neighbour when there has been death in the family?
    3) Rope was put around Ali’s neck and he was dragged to the mosque to forcefully give bayyah to Abubakr. – What bayyah is taken under force? Also Quran says there is no force in Islam. Did they forget?
    4) There is no injunction in Qur’an or the sunnah – that allow people to elect a khalif – Prophet(s) never instructed /ordered people to choose a khalif after his demise. If the people elect a leader then obviously he does not represent Allah. He has no status in religion – Logically how can you elect some person of your choice to represent Allah?
    5) If choosing of Khalif was an Islamic injunction, Why did people stop choosing after the 5th or 6th – Did Prophet(s) ask you to stop there too?

    These are the real issues that divided Shia/sunni – To hide this ugly history, Sunnis have taken the fiction fron a liar Abdullah ibn umar (liar according to Sunni ulemah) to hide the ugly truth. – And to think people who promote lies talk about Shia as propagandist. LOL

    Qur’an says, there is nothing wet or dry that is not mentioned in it.
    Prove the legitimacy of the khilafat of the three from Qur’an, if you are truthful.

    • SuperTruthonly

      Correction — Sayf ibn Umar is the Liar who created the fictional charector of Ibn Saba

    • All of your points have been refuted on this very blog.

      1)
      The Prophet (saw) lived for 5 more days after incident of pen and paper. Do you know what he did in his last days? He (saw) appointed Abubakr as the prayer Imam in Masjid Nabawi. In his last moments He (saw) was happy about his job (that He conveyed everything and religion was complete) and also happy to see Abubakr as the Imam of the believers.

      Sahih Bukhari, Narrated Az-Zuhn: Anas bin Malik Al-Ansari, told me, “Abu Bakr used to lead the people in prayer during the fatal illness of the Prophet till it was Monday. When the people aligned (in rows) for the prayer the Prophet lifted the curtain of his house and started looking at us and was standing at that time. His face was (glittering) like a page of the Qur’an and he smiled cheerfully. We were about to be put to trial for the pleasure of seeing the Prophet, Abu Bakr retreated to join the row as he thought that the Prophet would lead the prayer. The Prophet beckoned us to complete the prayer and he let the curtain fall. On the same day he died.”

      2) Total Falsehood
      3) Same as above.
      4) You are wrong. There are verses and explicit narrations of the Prophet (saw) about choosing a leader.
      5) People stopped choosing because Kingship came (however they still had to give Bayah-Pledge). Being a King is not forbidden in Islam.

      Aren’t you aware how Shia government of Iran work? Bunch of Ayatollahs gather and they chose their supreme leader. They follow the ‘evil’ Sunnah of Saqifa. Something that was wrong for Sahaba becomes right for Shia Ayatollahs?

      • SuperTruthonly

        All you can do is deny without reliable proof. Your answer is illogical because 1) There are many such Ahadith inc. one that says first person Allah will shake hands with on the day of judgement shall be umar. 2) people who are not even sura how prophet (s) prayed (hands on belly, lower down or by the side know other things more accurately – Provide authentic proof – from Quran if possible because saying the issues have been death with acceptable.

      • All you can do is go off-topic.

  2. ali nawaz

    shia religion is the best religion.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s