Fiqh of Taqqiyah


Taqqiyah according to the Scholars of Islam and Ahlul Sunnah is as follows:
Imam Qurtube in “Jamiul ahkam” wrote:

وقيل‏:‏ إن المؤمن إذا كان قائما بين الكفار فله أن يداريهم باللسان إذا كان خائفا على نفسه وقلبه مطمئن بالإيمان والتقية لا تحل إلا مع خوف القتل أو القطع أو الإيذاء العظيم‏.‏ ومن أكره على الكفر فالصحيح أن له أن يتصلب ولا يجيب إلى التلفظ بكلمة الكفر

“And it was said that if believer resides between disbelievers, if he has a fear about his life, he can manage them by his tongue, while his soul would be full with belief. AND TAQIYA ISN’T PERMITTED EXCEPT IF THERE IS A FEAR OF BEING KILLED, OR FEAR THAT LIMB COULD BE CUTTED, OR (ANY OTHER) GREAT PUNISHMENT. And if someone is forced to make kufr, authentic view that he can persist and refuse to say kalimatul-kufr”.

http://al-eman.com/Islamlib/viewchp.asp?BID=136&CID=43#s12

The shia’s might use sunni hadiths like this to support there own devil belief:

Like this one: Shia says:

taqyyah was practiced even by great sahabah like ammar ibn yassir in his known story and also by hudhaifah when he used it in front of othman (ra)

حدثنا عبد الله بن نمير عن الأعمش عن عبد الملك بن ميسرة عن النزال بن سبرة قال دخل بن مسعود وحذيفة على عثمان فقال عثمان لحذيفة بلغني أنك قلت كذا وكذا قال لا والله ما قلته فلما خرج قال له عبد الله ما لك فلم تقوله ما سمعتك تقول قال إني اشتري ديني بعضه ببعض مخافة أن يذهب كله

so hudhaifah said things that he denied in front of othman and swore to allah he never said it so when he got out abdullah ibn masood asked him why didn’t he say what he heard him saying so hudhaifah said: i buy parts of my religion with other parts of it in fear it will all go.

the hadith has shawahid

also ibn al-qayyim mentioned this and many examples of taqyyah :

http://uqu.edu.sa/anibrahim/ar/95902

about hudhaifah and othman:

وذكر عبد الملك بن ميسرة عن النزالي بن سبرة قال جعل حذيفة لعثمان ابن عفان على أشياء بالله ما قالها وقد سمعناه يقولها فقلنا يا أبا عبد الله سمعناك تحلف لعثمان على أشياء ما قلتها وقد سمعناك قلتها فقال إني أشترى ديني بعضه ببعض مخافة أن يذهب كله

also from same page from book of ibn qayyim he mentioned that ibrahim(great sunni sscholar) used to say to his companions when he was hiding from hajjaj : if asked then swear by Allah that you don’t know where i am and mean(in your heart) that you don’t know in which part of the house i am …

^^ As you can see the hadith is very clear, about fear of life etc. & above fatwa of sunni ulema is clearly matching the hadith concept. & it is very clear.

& 2nd thing is that according to sunni: Sahaba’s were not infallible, they sometimes made mistakes.

But i like shia rafida’s to show us sahih hadith in sunni books that rasool-allah S.A.W. did taqiyyah while spreading the religion!

Lets see what shia imams (yeah, divinely appointed imams like rasool’s) did according to shia hadiths: There taqiyyah seems 24×7.. Even without fear of life!!!!

On the Other hand, we have the Twelver Shia sect who have their own version of Taqqiyah which is different than the Taqqiyah normally permitted in Islam.

A Twelver Shiite will claim that Taqqiyah in his Sect is a means to avoid danger and is only done in extreme circumstances when his life is in danger.

We’ll translate the following narrations from the Shia books to see if they Lie about this matter or not, and to see if taqqiyah is basically Just Outright lying or a means to save one’s life, also To see if those Shia are making their Imams look like Untrustworthy Liars whose religion is based on deceit by fabricating a huge load of self-contradicting narrations and attributing them to the 11 imams.

يقول الصدوق: اعتقادنا في التقية انها واجبة. من تركها بمنزلة من ترك الصلاة، ولا يجوز رفعها إلى ان يخرج القائم، فمن تركها قبل خروجه فقد خرج عن دين الله وعن دين الإمامية وخالف الله ورسوله والأئمة.[21]

Al Sheikh Al Saduq Says: Our belief regarding Taqqiyah is that it is Obligatory. He who leaves it is like he who leaves Praying, and it’s impermissible to Dismiss it until the Mahdi rises, He who leaves it before al Mahdi rises has left the Religion of Allah and the religion of Imami Shia and has Disobeyed Allah and the Prophet and the Imams.
Source:
الإعتقادات ، 114
Al I’itiqadat p114.

ويقول صاحب الهداية: والتقية واجبة لا يجوز تركها إلى ان يخرج القائم فمن تركها فقد دخل في نهي الله عزوجل ونهي رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم والأئمة صلوات الله عليهم.[22]

Sahib al Hidayah Says: Taqqiyah is Obligatory and it’s impermissible to leave it until the Mahdi rises and he who left it has broken the rule of Allah and his Prophet PBUH and the Imams PBUT.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75/421 ، مستدرك الوسائل ، للحر العاملي ، للنوري الطبرسي ، 12/254 ، مستدرك سفينة البحار ، للنمازي ، 10/ 416
Bihar al Anwar 75/421, Mustadraq safeenat al bihar 10/416

ويقول عباس القمي: التقية فريضة واجبة علينا في دولة الظالمين ، فمن تركها فقد خالف دين الإمامية وفارقه.[23]

Abbas al Qummi says: Taqqiyah is an Obligatory act upon us in the Government of oppressors -he means Sunni Islamic caliphate- and he who leaves it has left the religion of Imami Shia and strayed from it.
Source:
الكنى والألقاب ، لعباس القمي ، 1/ 141
Al kuna wal alqab for Abbas al Qummi 1/141.

ويقول العاملي: الأخبار متواترة صريحة في أن التقية باقية إلى أن يقوم القائم.[24]

Al Amili says: The Sahih and clear Narrations are Mutawatir and they prove that taqqiyah shall remain until the Mahdi’s Days.
Source:
مرآة الأنوار ، للعاملي ، 337
mira’at al Anwar for al Amili p337.

وجعلوا تركها كفر بالله وجحد للنبوة، حيث قال الخميني: وترك التقية من الموبقات التي تلقي صاحبها قعر جهنم وهي توازي جحد النبوة والكفر بالله العظيم.[25]

Khomeini says: Leaving Taqqiyah is a Sin which can lead to the bottom of hell and is equal to rejecting the prophethood and Allah.
Source:
المكاسب المحرمة ، 2/162
Al Makasib al muharramah 2/162.

وناقض نفسه في موضع آخر قائلاً: إن التقية حرام ، وإظهار الحقائق واجب مهما كانت النتيجة.[26]

Then he contradicts himself in another location and says: Taqqiyah is HARAM and exposing the truth is obligatory no matter what the price.
source:
لتقية في الفكر الإسلامي – مركز الرسالة 103 ، دروس في الجهاد والرفض ، 55
Al Taqqiyah fil Fikr al islami – Markaz al Risalah p103, Durous fil jihad wal Rafd p55.

عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم أنه قال: تارك التقية كتارك الصلاة.[27]

They narrated from the prophet PBUH that he said: He who leaves taqqiyah is like he who leaves Prayer.
source:
الهداية ، للصدوق 51 ، من لا يحضره الفقيه ، للصدوق ، 2 /127 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 7 /94 ، 11 /466 ، مستدرك الوسائل ، للحر العاملي ، للنوري الطبرسي ، 12 /254 ، 274 ، مستطرفات السرائر ، لابن إدريس الحلي 583 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 50 /181 ، 64 /103 ، 72 /412 ، جامع أحاديث الشيعة ، للبروجردي ، 14 /513 ، كشف الغمة ، للإربلي ، 3 /182
AlHidayah for Saduq p51, Man La Yahduruhu al fqih 2/127, Wasael al Shia 7/94-11/466, Bihar al Anwar 50/181-64/103-72/412, Kashf al ghummah for Arbeeli 3/182.

ومثله عن الصادق رحمه الله أنه قال: لو قلت أن تارك التقية كتارك الصلاة لكنت صادقا.[28]

Al Sadiq RAA said: If you had said that He who leaves Taqqiyah is like he who leaves prayer then you would have been truthful.
Source:
لمكاسب المحرمة ، للخميني ، 2 /144 ، القواعد الفقهية ، لناصر مكارم ، 1 /490 ، من لا يحضره الفقيه ، للصدوق ، 2 /127 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 16 /211 ، 7 /94 ، 11 /466 ، مستدرك الوسائل ، للنوري الطبرسي ، 12 /274 ، مستطرفات السرائر ، لابن إدريس الحلي ، 583 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 50 /181 ، 64 /103 ، 72 /414 ، 421 ، جامع أحاديث الشيعة ، للبروجردي ، 14 /513 ، 586 ، مستدرك سفينة البحار ، للنمازي ، 0 /416 ، 420 ، كشف الغمة ، للإربلي ، 3 /182 ، الكنى والألقاب ، لعباس القمي ، 1 /142
Al Makasib al muharramah for Khomeini 2/144, Man La Yahduruhu al faqih 2/127, Wasael al Shia 16/211-7/94-11/466, Al kuna wal alqab for abbas al Qummi 1/142.

ورووا: تارك التقية كافر.[29]

In Another narration: He who leaves Taqqiyah is a Kaffir.
source:
فقه الرضا ، لعلي بن بابويه 338 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75 /347 ، مستدرك سفينة البحار ، لعلي النمازي ، 10 /417
Fiqh al redah for ali bin Babaweih p338, Bihar al anwar 75/347.

وعن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم قال: التقية من دين الله ولا دين لمن لا تقية له والله لو لا التقية ما عبد الله.[30]

The Prophet PBUH said: Taqqiyah is from the religion of Allah and there is no religion for he who has no Taqqiyah, By Allah if it weren’t for Taqqiyah then Allah would not be worshiped.
source:
مستدرك الوسائل ، للحر العاملي ، للنوري ، 12/252 ، جامع أحاديث الشيعة ، للبروجردي ، 14 /504
Mustadrak al Wasael for al hurr al Amili 12/252, Jami’i Ahadith al Shia 14/504.

ورووا عن علي رضي الله عنه أنه قال: التقية ديني ودين أهل بيتي.[31]

Ali RAA said: Taqqiyah is my religion and that of my Household.
source:
مستدرك الوسائل ، للحر العاملي ، للنوري الطبرسي ، 12 /252 ، جامع أحاديث الشيعة ، للبروجردي ، 14 /504
Mustadrqa al Wasael 12/252, Jami’i ahadith al Shia 14/502.

وعن الباقر رحمه الله أنه قال: التقية من ديني ودين آبائي، ولا إيمان – وفي لفظ ولا دين – لمن لا تقية له.[32]

al Baqir RAA said: Taqqiyah is from my religion and that of my fathers and there is no Belief -in another version No Religion- for him who has no Taqqiyah.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 13/158 ، 66/495 ، 67/103 ، 75/77 ، 422 ، 431 ، 80/300 ، الكافي ، للكليني ، 2/219 ، 224 ، تفسير العياشي ، 1/166 ، مشكاة الأنوار ، للعاملي ، 42 دعائم الإسلام ، 1/110 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 16/204 ، 210 ، 236 مستدرك الوسائل ، للحر العاملي ، للنوري الطبرسي ، 12/255 ، 16/68 جامع الأخبار ، 95
Al Kafi 2/219,224, tafseer al Ayyashi 1/166, Mishkat al anwar for amili p42.

وعن الصادق رحمه الله أنه قال: إن تسعة أعشار الدين في التقية، ولا دين لمن لا تقية له.[33]

Al Sadiq RAA said: “9/10th” of this religion is Taqqiyah and there is no religion for he who has no taqqiyah.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 66/486 ، 75/394 ، 399 ، 423 ، 79/172 ، 80/267 ، الخصال ، للصدوق ، 1/14 المحاسن ، للبرقي ، 259 ، الكافي ، للكليني ، 1/217 ، 2/217 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 16/204 ، 215
Al Khisal for Saduq 1/14, al kafi 1/217-2/217, Bihar al Anwar 66/486-75/394,399,423-79/172.

وعنه أيضاً أنه قال: ان التقية ترس المؤمن، والتقية حرز المؤمن، ولا إيمان لمن لا تقية له.[34]

He also said: Taqqiyah is the shield of the believer and there is no belief for he who does not do taqqiyah.
source:
البحار 75/394 ، 437 قرب الإسناد ، 17 نور الثقلين ، 3/89 الكافي ، 2/221 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 16/227
Bihar al anwar 75/394,437, Kurb al isnad p17, Noor al thaqalayn 3/89, al Kafi 2/221.

وقوله: لا خير فيمن لا تقية له، ولا إيمان لمن لا تقية له.[35]

He also said: there is nothing good in He who does not do Taqqiyah and there is no Belief for he who does not do taqqiyah.
source:
حار الأنوار ، للمجلسي ، 75/397 المحاسن ، 257 العلل ، 51 مستدرك الوسائل ، للحر العاملي ، للنوري الطبرسي ، 12/254
Bihar al Anwar 75/397, al Mahasen p257, al Ilal p51, Mustadrak al Wasael 12/254.

وقوله: أبى الله عزوجل لنا ولكم في دينه إلا التقية.[36]

He also said: Allah willed for you and for us in his religion to have the Taqqiyah.
source:
الكافي ، 2/218 بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75/428
Al Kafi 2/218, bihar al Anwar 75/428.

وقوله: التقية من دين الله عزوجل، قلت – أي الراوي-: من دين الله؟ قال: أي والله من دين الله.[37]

He also said: “Taqqiyah is from the religion of Allah”, I asked: “From the religion of Allah?” He said: “Yes by Allah it is from the religion of Allah”.
source:
العلل ، 51 بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75/425 الكافي ، 2/217 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 16/209 ، 215 مشكاة الأنوار ، 43
Al Ilal p51, bihar al Anwar 75/425, al Kafi 2/217, Mishkat al Anwar p43.

وقوله: لا دين لمن لا تقية له، وان التقية لأوسع مما بين السماء والأرض، وقال: من يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يتكلم في دولة الباطل إلا بالتقية.[38]

He also said: There is no religion for he who doesn’t do taqqiyah, and the Taqqiyah is Much greater than the distance between the heavens and the earth, he added: he who believes in Allah and the final day shall not speak in the False Government -Sunni Caliphate- except by Taqqiyah.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75/412 جامع الأخبار ، 95 مستدرك الوسائل ، للحر العاملي ، للنوري الطبرسي ، 12/256 مشكاة الأنوار ، 42
Bihar al Anwar 75/412, Jami’i al akhbar 95, mustadrak al Wasael 12/256, Mishkat al anwar p42.

وقوله: يغفر الله للمؤمنين كل ذنب ويطهر منه الدنيا والآخرة ما خلا ذنبين: ترك التقية وتضيع حقوق الإخوان.[39]

He also said: Allah forgives all sins for the believers in this world and the hereafter except for two: Leaving Taqqiyah and wasting the rights of his brothers.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 68/163 ، 74/229 ، 75/409 ، 415 تفسير العسكري ، 128 وسائل الشيعة ، 11/474 ، 16/223 جامع الأخبار ، 95
Bihar al Anwar 68/163-74/229-75/409,415, Tafseer al askari 128, Wasael al Shia 11/474-16/223, Jami’i al Akhbar p95.

ورووا عن الرضا رحمه الله أنه قال: لا دين لمن لا ورع له، ولا إيمان لمن لا تقية له، إن اكرمكم عند الله عزوجل أعملكم بالتقية.[40]

Al Ridah RAA said: There is no religion for he who has no Wara’a and no belief for he who has no taqqiyah, The Kindest amongst you in the sight of Allah are those who practice Taqqiyah the most.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75/395 كمال الدين ، 346 نور الثقلين ، 4/47 منتخب الأثر ، 220
Bihar al Anwar 75/395, Kamal al Deen 346, noor al Thaqalayn 4/47, Muntakhab al Athar 220.

ولم يقتصر الأمر على هذا بل وضعوا روايات ترغب في العمل بالتقية: فرووا عن الرسول صلى الله عليه وآله وسلم أنه قال: مثل مؤمن لا تقية له كمثل جسد لا راس له.[41]

The Prophet PBUH said: The example of the believer who has no Taqqiyah is like that of a headless body.
source:
تفسير العسكري ، 320 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 11/473 بحار الأنوار ، للمجلسي ، 74/229 ، 75/414 مستدرك الوسائل ، للحر العاملي ، 9/48 جامع الأخبار ، 110
tafseer al Askari 320, Wasael al Shia 11/473, bihar al Anwar 74/229-75/414, Mustadrak al Wasael 9/48, Jami’i al Akhbar p110.

وعن علي رضي الله عنه أنه قال: التقية من أفضل أعمال المؤمنين.[42]

Ali RAA said: Taqqiyah is from the best acts of the believers.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75/414 تفسير العسكري ، 127 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 11/473 ، 16/222 جامع الأخبار ، 94
Bihar al Anwar 75/414, tafseeral Askari 127, Jami’i al Akhbar 94.

وعن زين العابدين رحمه الله أنه سئل: من اكمل الناس في خصال الخير؟ قال: أعملهم بالتقية.[43]

Zain al abedeen RAA was asked: Who is the most complete of the people in terms of good Habits? He said: he who practices Taqqiyah the most.
source:
حار الأنوار ، للمجلسي ، 75/417 تفسير العسكري ، 128
Bihaar al Anwar 75/417, Tafseer al Askari 128.

وعن الباقر أنه قال للصادق رحمهما الله: ما خلق الله شيئا أقر لعين أبيك من التقية، والتقية جنة المؤمن.[44]

Al Baqir RAA said to al Sadiq RAA: Allah has not created anything more beloved to your father than the taqqiyah, and the Taqqiyah is the Jannah of the believer.
source:
الخصال ، 1/14 بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75/394 ، 398 ، 412 ، 432 ، 78/287 المحاسن ، 258 جامع الأخبار ، 95 الكافي ، 2/220 التحف ، 307 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 16/204 ، 211 مشكاة الأنوار ، 43 مستدرك الوسائل ، للحر العاملي ، للنوري الطبرسي ، 12/257 ، 289
Al khisal 1/14, Biharal Anwar 75/394,398,412,432-78/287, al Mahasen p258, Jami’i al akhbar p95, al kafi 2/220.

وعنه أيضاً أنه قال: أشرف اخلاق الأئمة والفاضلين من شيعتنا التقية.[45]

He also said: The most honorable trait/deed of the Imams and virtuous men of our Shia is Taqqiyah.
source:
حار الأنوار ، للمجلسي ، 75/415 تفسير العسكري ، 127
bihar al Anwar 75/415, Tafseer al Askari 127.

وعن الصادق أنه قال: ما عبدالله بشيء أحب إليه من الخب، قيل: وما الخبء؟ قال: التقية.[46]

Al sadiq RAA said: Never was Allah worshiped by anything more beloved to him than the Khub, They asked: What is khub? he said: Taqqiyah.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75/396 معاني الأخبار ، 162 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 16/207 ، 219
Bihar al Anwar 75/396, Ma’ani al Akhbar p162, Wasael al Shia 16/207,219.

وعن سفيان بن سعيد، عن الصادق قال: يا سفيان عليك بالتقية فإنها سنة ابراهيم الخليل عليه السلام.[47]

Suffiyan bin Saeed from al Sadiq RAA that he told him: O Suffiyan, Do Taqqiyah for it is the sunnah of Prophet Ibrahim al Khalil PBUH.
source:
حار الأنوار ، للمجلسي ، 13/135 ، 75/396 معاني الأخبار ، 386 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 16/208
Bihar al Anwar 13/135-75/396, Ma’ani al Akhbar p386, Wasael al Shia 16/208.

وعنه أيضاً قال: إنكم على دين من كتمه أعزة الله ومن أذاعه أذله الله.[48]

He also said: you(People) have a religion which if you hide it(Taqqiyah) then Allah will raise your rank and if you spread it then Allah will humiliate you.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75/397 ، 412 المحاسن ، 257 جامع الأخبار ، 110 الكافي ، 2/222 الرسائل ، للخميني 2/185
Bihar alAnwar 75/397,412, al mahasen 257, al kafi 2/222, al Rasael for Khomeini 2/185.

وعن حبيب بن بشير عن الصادق قال: سمعت أبي بقول: لا والله ما على وجه الأرض شيء أحب إلي من التقية، يا حبيب انه من كانت له تقية رفعه الله، يا حبيب من لم يكن له تقية وضعه الله.[49]

Habib bin basheer from al sadiq RAA: I heard my father say: By Allah there is nothing on the face of this earth which is more beloved to me than Taqqiyah, O Habib, He who has the Taqqiyah then Allah will elevate him and Allah will lower he who doesn’t have it.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75/398 ، 426 المحاسن ، 256 الكافي ، 2/217 مشكاة الأنوار ، 41
Mishkat al Anwar 41, Bihar al Anwar 75/398,426, al mahasen 256, al kafi 2/217.

وقال: إستعمال التقية في دار التقية واجب، ولا حنث ولا كفارة على من حلف تقية.[50]

He said: Using taqqiyah in the lands of taqqiyah is Wajib and there is no Kaffarah(penalty) for he who makes a false Oath/promise using Taqqiyah.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75/394 ، 395 ، 104/218 الخصال ، 2/153 عيون أخبار الرضا ، 2/124 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 15/49 ، 50 ، 16/210 ، 23/226
Al Khisal 2/153, Uyoun akhbar al redah 2/124, Wsael al Shia 15/49,50, Bihar al Anwar 75/394,395.

وقال: إن التقية واسعة وليس شئ من التقية إلا وصاحبها مأجور عليها.[51]

He said: Taqqiyah is vast and he who does it shall be rewarded for every aspect of it.
source:
الكافي ، للكليني ، 3 /380 ، تهذيب الأحكام ، للطوسي3 /51 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 8 /405 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 85 /69 ، الخلاف ، للطوسي ، 1 /566 ، المعتبر ، للحلي ، 2 /445 ، تذكرة الفقهاء ، للحلي ، 4 /337 ، منتهى المطلب ، للحلي ، 1 / 383 ، مجمع الفائدة ، للأردبيلي3 /330(ش) ، جامع أحاديث الشيعة ، للبروجردي ، 6 /418 ، 530
Al Kafi 3/380, tahtheeb al Ahkam for TUSI 3/51, Wasael al Shia 8/405, Bihar al Anwar 85/69, Al Khilaf for TUSI 1/566, al mu’utabar for Helli 2/445, Tathkirat al Fuqaha’a for helli 4/337, Jami’i Ahadit al Shia for Baroujurduri 6/418,530.

وعنه أيضاً أنه قال: يؤتى بالواحد من مقصري شيعتنا في أعماله بعد ان صان الولاية والتقية وحقوق اخوانه ويوقف بازائه ما بين مائة وأكثر من ذلك إلى مائة الف من النصاب – أي أهل السُنة – فيقال له: هؤلاء فداؤك من النار، فيدخل هؤلاء المؤمنون الجنة وأولئك النصاب النار.[52]

He also said: (on the day of judgment) The Man from our Shia who was very negligent in his worship shall be brought forward but since he has the belief in Wilayah and he has Taqqiyah and he preserved the rights of his brothers Then Allah will place in front of him a hundred thousand Nasibis – meaning ahlul sunnah – and it shall be said to him: They Shall be in hellfire instead of you, thus those believers enter heaven and the Nawasib enter hell.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 8/44 تفسير العسكري ، 242 البرهان ، 2/325
bihar al Anwar 8/44, tafseer al Askari 242, al burhan 2/325.

عن الصادق رحمه الله أنه قال: التقية في كل ضرورة ، وصاحبها أعلم بها حين تنزل به. وفي رواية: التقية في كل شئ مضطر إليه ابن آدم فقد أحله الله.[53]

Al Sadiq RAA said: Taqqiyah is in every urgent matter, and he who does it is more knowledgeable in when he should do it. In Another Narration: Taqqiyah is in everything which the son of adam is in need of and Allah has permitted it.
source:
المحاسن ، للبرقي ، 1 /259 ، الكافي ، للكليني ، 2 /219 ، من لا يحضره الفقيه ، للصدوق ، 3 /363 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 11 /467 ، 16 /135 ، مستدرك الوسائل ، للحر العاملي ، للنوري ، 12 /258 ، مشكاة الأنوار ، للطبرسي 88 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 59 /82 ، 62 /157 ، 72 /399 ، 101 /284 ، جامع أحاديث الشيعة ، للبروجردي ، 6 /418 ، 14 /515 ، موسوعة أحاديث أهل البيت (ع) ، لهادي النجفي ، 2 /223 ، 6 /224
Al Mahasen for buraqee 1/259, al Kafi 2/219, Man La Yahduruhu al Faqih 3/363, Mustadrak al Wasael 12/258, mishkat al Anwar for Tabrasi p88, Mawsou’at Ahadith ahlulbayt for Hadi al Najafi 2/223-6/224.

ثم جعلوا العمل والعامل بها خير من أصحاب مهدييم المنتظر، فرووا عن الصادق أنه قال وقد سُئل: أيما أفضل نحن أو أصحاب القائم عليه السلام ؟ قال : فقال لي : أنتم أفضل من أصحاب القائم وذلك أنكم تمسون وتصبحون خائفين على إمامكم و على أنفسكم من أئمة الجور ، إن صليتم فصلاتكم في تقية وإن صمتم فصيامكم في تقية وإن حججتم فحجكم في تقية وإن شهدتم لم تقبل شهادتكم وعد أشياء من نحو هذا مثل هذه ، فقلت : فما نتمنى القائم عليه السلام إذا كان على هذا ، قال : فقال لي : سبحان الله أما تحب أن يظهر العدل ويأمن السبل وينصف المظلوم.[54]

Al Sadiq RAA was asked: Who is better? us or the companions of the Mahdi PBUH? He said: You are better than the companions of al mahdi because you wake up and sleep in fear for your Imam from the Tyrant Imams, if you pray then you pray in taqqiyah and if you Fast then your fasting is in taqqiyah and if you make pilgrimage then you make it in taqqiyah … I said: Then why do we wish for the Mahdi to appear? He said: Subhan Allah don’t you wish that the Justice appears and the oppressed is saved?
source:
الاختصاص ، للمفيد ، 20 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 52/ 144 ، إثبات الهداة ، 3/ 557 ، معجم أحاديث الإمام المهدي ، للكوارني ، 3/ 404
Al ikhtisas for Mufid p20, Bihar al Anwar 52/144, Ithbat al Hudat 3/557, Mu’ujam Ahadith al Imam al Mahdi for Kourani 3/404.

الصادق أنه قال: ليس منا من لم يلزم التقية.[55]

Al sadiq RAA said: He is not from us who does not stick to Taqqiyah.
source:
القواعد الفقهية ، لناصر مكارم ، 1 /410 ، 478 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 11 /466 ، الأمالي ، للطوسي 281 ، الصراط المستقيم ، للعاملي ، 3 /71 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 72 /395 ، موسوعة أحاديث أهل البيت (ع) ، لهادي النجفي ، 10 /93
Al Qawa’ed al Fiqhiyah for Nasir Makarem 1/410,478, Wasael al Shia 11/466, Amali for TUSI 281, Al Sirat al Mustaqim for Amili 3/71, Mawsou’at Ahadith ahlulbayt 10/93.

وقال: إذا قام قائمنا سقطت التقية.[56]

He also said: If our Mahdi rises then Taqqiyah is dismissed.
source:
إثبات الهداة ، 3/564 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 24/47 ، كنزالفوائد ، للكراجكي ، 282
ithbat al hudat 3/564, Bihar al Anwar 24/47, Kanz al fawa’ed for al Karajki p282.

وعن الرضا أنه قال: من ترك التقية قبل خروج قائمنا فليس منا.[57]

Al Imam al Ridah RAA: He who leaves Taqqiyah before our Mahdi rises then he isn’t from us.
Source:
حار الأنوار ، للمجلسي ، 75/411 ، 396 كمال الدين ، للصدوق ، 346 ، نور الثقلين ، للحويزي ، 4/47 ، إثبات الهداة ، 3/477 ، 567 ، جامع الأخبار ، 95 ، منتخب الأثر ، 220 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 16/212 ، كشف الغمة ، للإربلي ، 2/524 ، مشكاة الأنوار ، للعاملي ، 43 كفاية الأثر ، 274
Bihar al Anwar 75/411,396, Kamal al Deen for Saduq 346, noor al Thaqalayn 4/47, Ithbat al hudat 3/477,567, Muntakhab al Athar p220, Kashf al Ghummah for Arbilee 2/524, Kifayat al Athar 274.

However the Mahdi himself is in a state of taqqiyah according to the Shia.
Source: Al Fusoul al Mukhtarah, page 76.

بل ويروون النهي عن تسميته وذكره خوفاً وتقيةً، كروايتهم عن أبي عبد الله الصالحي قال : سألني أصحابنا بعد مضى أبى محمد ( ع ) ان اسأل عن الاسم والمكان فخرج الجواب: ان دللتم على الاسم أذاعوه وان عرفوا المكان دلوا عليه.[59]

And we’re not supposed to mention his name out of Taqqiyah, Abu Abdullah al Salihi said: Our companions asked me after Imam abu Muhammad PBUH had left, They asked me about the name and the location and the answer was: If you tell the name then they’ll spread it and if they know the location they will tell on him(reveal him).
source:
لقواعد الفقهية ، لناصر مكارم ، 1 /497 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 11 /487
al Qawa’ed al Fiqhiyah for Naser Makarem 1/497, Wasael al Shia 11/487.

وعن محمد بن عثمان العمرى ( في حديث ) أنه قال له : أنت رأيت الخلف ؟ قال : أي والله – إلى أن قال – فالاسم ؟ قال محرم عليكم ان تسألوا عن ذلك ولا أقول ذلك من عندي فليس لي ان أحلل ولا أحرم ، ولكن عنه ( ع ) فإن الامر عند السلطان ان أبا محمد مضى ولم يخلف ولدا – إلى أن قال – وإذا وقع الاسم وقع الطلب فاتقوا الله وامسكوا عن ذلك.[60]

Muhammad bin Uthman al Umari (in a narration) that he said to him: you saw the successor? He said: yes By Allah – until he said – And his name? He said: It is forbidden for you to ask for his name and I don’t say this from my own mind because it is not my place to say what is Haram and Halal But it is he PBUH because The Sultan thinks that abu Muhammad al Imam al Askari PBUH had died without a son – until he said- And if you mention a name then they will ask for him so fear Allah and refrain from it.
source:
الكافي ، للكليني ، 1 /330 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 11 /487 ، 18 /100 ، الغيبة ، للطوسي 244 ، 360 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 51 /348 ، إعلام الورى ، للطبرسي ، 2 /219
Al Kafi 1/330, Al Ghaybah for TUSI p244,360, Bihar al anwar 51/348, I’ilam al Wara for tabrasi 2/219.

وعن علي بن عاصم الكوفي يقول : خرج في توقيعات صاحب الزمان ملعون ملعون من سماني في محفل من الناس.[61]

Ali bin Assim al koufi says: It was mentioned in the writings of the Mahdi that “he is cursed cursed cursed who calls me by my name in a place full of people”.
source:
كمال الدين وتمام النعمة ، للصدوق ، 482 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 11 /489 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 51 /33 ، 53 /184 ، جامع أحاديث الشيعة ، للبروجردي ، 14 /561 ، مستدركات علم رجال الحديث ، للنمازي ، 5 /392 ، معجم رجال الحديث ، للخوئي ، 13 /70
mu’ujam al Rijal for Khoei 13/70, Kamal al Deen for Saduq 482, Wasael al Shia 11/489, Jami’i Ahadith al Shia 14/561, Mustadrakat Ilm Rijal al hadith for Namazi 5/392.

وعن محمد بن عثمان العمرى قال خرج توقيع بخط اعرفه : من سماني في مجمع من الناس فعليه لعنة الله.[62]

Muhammad bin Uthman al umari said: A writing that I am familiar with says: “He who calls me by my name between a group of people then the curse of Allah be on him.”
source:
القواعد الفقهية ، لناصر مكارم ، 1 /495 ، 499 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 11 / 489
Al Qawa’ed al Fiqhiyah 1/495,499, Wasael al Shia 11/489.

فرووا مثلا عن الصادق رحمه الله أنه قال: عليكم بالتقية فإنه ليس منا من لم يجعله شعاره ودثاره مع من يأمنه لتكون سجيته مع من يحذره.[65]

We go back to the taqqiyah narrations, al Sadiq says: Do taqqiyah for he is not from amongst us who does not make it his slogan and habit with those who are close to him So that he can later use it with those he fears.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 72 /395 ، الأمالي ، للطوسي 293 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 11/466 ، جامع أحاديث الشيعة ، للبروجردي ، 14 /510 ، مستدرك سفينة البحار ، لعلي النمازي ، 10 /415 ، موسوعة أحاديث أهل البيت (ع) ، لهادي النجفي ، 2 /225 ، 10 /93 ، الكنى والألقاب ، لعباس القمي ، 1 /142
Bihar al Anwar 72/395, Al Amali p293, Wasael al Shia 11/466, Mustadrak Safeenat al Bihar 10/415.

بل ورووا: إتق حيث لا يتقى.[66]

In Another narration it is said: Make Taqqiyah in situations where there shouldn’t be Taqqiyah.
source:
فقه الرضا – علي بن بابويه 338 ، بحار الأنوار ، للمجلسي ، 75 /347 ، مستدرك سفينة البحار ، للنمازي ، 0 /417
Fiqh al redah p338, bihar al anwar 75/347.

ويذكر الخميني في معرض كلامه عن أقسام التقية أن منها التقية المداراتية وعرفها بقوله: وهو تحبيب المخالفين وجر مودتهم من غير خوف ضرر كما في التقية خوفا.[67]

While Khomeini is speaking about the TYPES of Taqqiyah he explains the “Mudaratiyah taqqiyah” and says: It is the act of making those who differ with us – Ahlul sunnah – Love us and to lure them by friendliness in a Situation where there is no fear of Harm or Damage -to the shia- unlike the Taqqiyah of fear.
source:
الرسائل ، 2/174 ( حول اقسام التقية)
Al Rasael 2/174.

فهو يؤكد خلاصة عقيدة التقية عند القوم من أنها لا تعلق لها بالضرر أو الخوف الذي من اجله شرعت التقية، بل قالها صراحةً: ان التقية واجبة من المخالفين ولو كان مأمونا وغير خائف على نفسه وغيره.[68]

Khomeini adds: Taqqiyah is wajib(Obligatory) with those who differ with us -Ahlul Sunnah- even if there is no fear on one’s self or on someone else’s.
source:
Al Rasael 2/201.

ويضيف آخر: وقد تكون التقية مداراة من دون خوف وضرر فعلي لجلب مودة العامة والتحبيب بيننا وبينهم.[69]

Another scholar adds: and Taqqiyah could be Mudaratiyah without fear of harm or any real damage but in order to lure the mainstream muslims – ahlul sunnah- with love.
source:
داية المعارف الإلهية ، لمحسن الخرازي ، 430
bidayat al Ma’arif al Ilahiyah for Muhsen al Kharazi p430.

ويقول آخر: ومنها التقية المستحبة وتكون في الموارد التي لا يتوجه فيها للإنسان ضرر فعلي وآني ولكن من الممكن ان يلحقه الضرر في المستقبل، كترك مداراة العامة ومعاشرتهم.[70]

Another scholar adds: and from them is the Mustahabb taqqiyah and it is done in situations where there is no fear of harm…
source:
أجوبة الشبهات ، لدستغيب ، 159
Ajwibat al Shubuhat p159.

وأضاف آخر: ان غاية التقية لا تنحصر في حفظ الأنفس ودفع الخطر عنها أو عن ما يتعلق بها من الاعراض والأموال ، بل قد يكون ذلك لحفظ وحدة المسلمين وجلب المحبة ودفع الضغاين فيما ليس هناك دواع مهمة إلى اظهار العقيدة والدفاع عنها . كما أنه قد يكون لمصالح آخر ، من تبليغ الرسالة بنحو أحسن… فهي – بمعناها الوسيع – تكون على اقسام : التقية الخوفي ، و التقية التحبيبي ، والتقية لمصالح اخر مختلفة . وغير خفى انها بأجمعها تشترك في معنى واحد وملاك عام وهو اخفاء العقيدة أو اظهار خلافها لمصلحة أهم من الاظهار… من غير فرق بين أن تكون المصلحة التي هي أهم حفظ النفوس أو الاعراض والأموال ، أو جلب المحبة ودفع عوامل الشقاق والبغضاء أو غير ذلك مما لا يحصى.[71]

Another scholar adds: The Purpose of taqqiyah is not limited to preserve one’s self and to repel harm and danger from the self and the family and the money. But it can be to preserve the unity of the Muslims in situations where there is no need to reveal the true beliefs/Aqeedah or defend them. It can be for other purposes as well like spreading the message in a better way…
Source:
القواعد الفقهية ، لمكارم الشيرازي ، 1/ 410
Al Qawa’ed al Fiqhiyah 1/410.

Basically they’ll lie to get close to you and then spread their message and bit by bit you’ll start cursing the same companions they curse.

فبالغوا في هذا الباب حتى إنقلب السحر على الساحر، فرووا عن الصادق أنه قال: وأيم الله لو دعيتم لتنصرونا لقلتم لا نفعل إنما نتقي ، ولكانت التقية أحب إليكم من آبائكم وأمهاتكم ، ولو قد قام القائم ما احتاج إلى مساءلتكم عن ذلك ، ولأقام في كثير منكم من أهل النفاق حد الله.[72]

Although al sadiq RAA narrates: By Allah if you were asked to support us you would say “We cannot we will make Taqqiyah instead” and Taqqiyah would become more beloved to you people than your own mothers and fathers…
Source:
تهذيب الأحكام ، للطوسي ، 6 /172 ، وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 11 /483 ، جواهر الكلام ، للجواهري ، 21 /392 ، القواعد الفقهية ، لناصر مكارم ، 1 /418 ، جامع أحاديث الشيعة ، للبروجردي ، 14 /586 ، معجم أحاديث الإمام المهدي (ع) ، لعلي الكوراني ، 4 /42 ، ميزان الحكمة ، لمحمد الريشهري ، 4 /3654 ، البيان في عقائد أهل الإيمان ، للشريعتي الأصفهاني 96 ، 99
Tahtheeb al Ahkam for TUSI 6/172, Wasael al Shia 11/483, Jawahir al Kalam for Jawahiri 21/392, Meezan al hikmah for Muhammad al reshehri 4/3654, Al Bayan fi Aqaed ahlul Iman for Sharee’ati al Isfahani p96,99.

So in brief The Rules of Taqqiyah in the Religion of the twelver Shiites are completely and utterly different than those of the Traditional islamic Taqqiyah which the muslim scholars talked about in their books when they are surrounded by Kouffar who seek their blood or that of their families in times of extreme danger thus they hide their Islam with their tongues but their beliefs and actions are Islamic. However, the Shiite Version is closer to a pillar of Islam and an obligation which has many different types for different situations which do not require a life threatening situation.
A few Samples from a huge ocean of Shia Narrations in which they claim their Imams to be doing Taqqiyah and concealing the truth…It’s up to you to judge if these are indeed life threatening situations which require these countless lies hidden under the Mask of Taqqiyah…You’ll also see how the shia scholars pick and choose the Narrations which contradict with twelver shiism and pass them off as taqqiyah.

فعن الرضا عن آبائه قال: قال علي بن أبي طالب عليه السلام في قول الله عزوجل: ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ [التكاثر : 8]، قال: الرطب والماء البارد، قال المجلسي: لعله محمول على التقية.[73]

Imam al redah RAA narrated from his fathers: Ali Bin Abi Talib RAA said while explaining the verse “Then on that Day, you will be asked concerning pleasure”[Al Takathur:8] He said: It’s al Rutab(Dates) and cold Water.
Shiite Giant Scholar of Hadith al Majlisi said: Maybe this could be considered Taqqiyah.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 7/273
Bihar al Anwar 7/273.

One has to ask himself what type of life threatening situation was Caliph Ali RAA or Imam al Redah RAA in, in order to Lie about something so insignificant and minor? would he have been killed if he didn’t say Dates and cold water?

وعنه أيضا قال: ان حواء خلقت من ضلع آدم، وفي رواية: خلقت حواء من جنب آدم وهو راقد، قال المجلسي: الأخبار السابقة محمولة على التقية.[75]

Al Sadiq RAA said: Eve is created from the liver of Adam, in another narration: from the side of Adam while he was asleep.
Allamah Majlisi says: This News is considered Taqqiyah.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 11/116 ، 222
Bihar al Anwar 11/116, 222.

Who would have harmed him if he were to say otherwise? why Use taqqiyah here?

وعنه أيضا قال: ان آدم نزل بالهند، قال المجلسي: يمكن حمل هذه الرواية على التقية.[76]

Al Sadiq said: Adam descended in India.
Scholar al Majlisi says: We can consider this narration as Taqqiyah.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 11/180 ، 213
Bihar al Anwar 11/180, 213.

What’s the purpose of telling people That Adam PBUH descended in India? Was al Sadiq RAA being chased by an angry Mob of Indians? why use Taqqiyah to tell people something like this? unless the Indians are the ones fabricating Shia Narrations.

وعن طاوس اليماني انه سأل الباقر: هل تعلم أي يوم مات ثلث الناس؟ فقال: يا أبا عبدالرحمن لم يمت ثلث الناس قط، بل انما اردت ربع الناس، قال: وكيف ذلك؟ قال: كان آدم وحواء وقابيل وهابيل فقتل قابيل هابيل فذلك ربع الناس، قال المجلسي: عدم ذكر اختيهما محمول على التقية.[77]

From Tawoos al Yamani that he asked al baqir RAA: Do you know in which day a third of Humanity died? He replied: O Abu abdul Rahman, A Third of Humanity never died but a quarter of Humanity did. He said: How’s that? Imam said: It was Adam and Eve and Qabil and Habil, Then Qabil killed Habil so it was one fourth of humanity.
Al Majlisi said: The Fact that he never mentioned their sisters is considered Taqqiyah.
Source:
حار الأنوار ، للمجلسي ، 11/230
Bihar al Anwar 11/230.

Can anyone explain why he used Taqiyyah here? what’s the purpose of this entire discussion? he just confused the poor man even more.

عن الصادق قال: ان اسماعيل عليه السلام توفي وهو إبن مائة وثلاثين سنة، قال المجلسي: الخبر محمول على التقية.[79]

Al Sadiq RAA said: Ismail PBUH died at an age of 130 years.
Al Majlisi said: This news is considered Taqqiyah.
source:
حار الأنوار ، للمجلسي ، 12/113
Bihar al Anwar 12/113.

Would they have killed him if he were to say 129 years? why do taqqiyah in this situation?

وفي روايات الأئمة في ان الذبيح هو اسحاق وليس اسماعيل عليهما السلام، قال المجلسي: يمكن حمل هذه الأخبار على التقية.[80]

In Some narrations the Imams mentioned that the sacrifice is Isaac and not Ismail PBUT so al Majlisi said: we can consider these news as Taqqiyah.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 12/135
bihar Al Anwar 12/135.

عن الباقر قال: كان يحيى عليه السلام إبن خالة مريم، قال المجلسي: لعل الخبر محمول على التقية.[83] وفي بعض الروايات أن مريم كانت أخت أم يحيى ، ولعل أحدهما محمول على التقية.[84]

Al Baqir RAA said: Yahya PBUH was the son Of Mariam’s Aunt (from her Mother’s side).
Majlisi said: Maybe this is Taqqiyah.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 14/202
Bihar al Anwar 14/202.

In Other Narrations, That Mariam was the sister of Yahyah’s Mother, and one of these can be considered Taqqiyah.
Source:
مستدرك سفينة بحار الأنوار ، للمجلسي ، لعلي النمازي ، 4 /268
Mustadrak Safeenta al bihar 4/268.

عن الباقر قال: يوم عاشوراء هو اليوم الذي ولد فيه عيسى بن مريم عليه السلام، قال المجلسي: لعل الخبر محمول على التقية.[85]

Al Baqir RAA said: The Day of Ashoura is the day when Isa bin mariam PBUH was born.
Al Majlisi: This can be Taqqiyah.
source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 14/215
Bihar al Anwar 14/215.

ويقول: الأخبار الدالة على ان الذي أماته الله مائة عام هو عزير محمولة على التقية.[87]

He also Says: All Narrations which state that The Man whom Allah had put to death for a hundred years is Ouzayr are all considered Taqqiyah.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 14/378
Bihar al Anwar 14/378.

ويقول: الأخبار في إختلاف مدة مكث يونس في بطن الحوت يشكل رفعة ولعل بعضها محمولة على التقية.[88]

He also Says: the Narrations which differ regarding the period of time that Yunus spent in the belly of the whale some of them can be considered taqqiyah.
Source:
حار الأنوار ، للمجلسي ، 14/401
bihar al Anwar 14/401.

وعن الصادق قال في رواية طويلة: ان رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم ذهب إلى زيد في منزله يسأل عنه فإذا رينب جالسة وسط حجرتها تسحق طيبا بفهر لها فدفع رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم الباب فنظر اليها وكانت جميلة حسنة، فقال: سبحان الله خالق النور وتبارك الله احسن الخالقين، ثم رجع إلى منزله ووقعت زينب في قلبه وقوعا عجيبا..الى آخر القصة السخيفة، قال المجلسي:لعل الخبرمحمول على التقية.[92]

Al Sadiq RAA said in a long Narration: The Prophet PBUH went to the house of Zaid to ask for him so he saw Zainab sitting in her room preparing food So he opened the door and looked at her and she was beautiful So the prophet PBUH said: Subhan Allah the creator of Noor and Tabark Allahu he is the best of creators. Then he went back home and Zainab was in his heart…
Majlisi said: Maybe this is Taqqiyah.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 22/216
bihar al Anwar 22/216.

So now The Imam is tarnishing the reputation of the prophet PBUH and spreading rumors as Taqqiyah?

وسأل أمير المؤمنين عليه السلام عن الأيام وما يجوز فيها من العمل، فقال: يوم السبت يوم مكر وخديعة ويوم الأحد يوم غرس وبناء ويوم الإثنين يوم سفر وطلب، قال المجلسي: يمكن حمل ما ورد في الإثنين على التقية، وكذا قال العاملي.[95]

Ameer Ali PBUH was asked about the days and what actions are permitted in each one, he said: Saturday is a day of Scheming and trickery, Sunday is a day of planting and building, Monday is a day of Traveling and seeking,
Al Majlisi said: We can consider what came on Monday as Taqqiyah and this is the Opinion of sheikh al Amili.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 59/23
Bihar al Anwar 59/23.

In Another Narration the Imam compliments Monday so Majlisi says that this is Done by taqqiyah.
Source: Bihar al anwar 59/52, 62/138.

In Another narration Imam al Kathim RAA criticizes the day of Nawrouz So al Majlisi says He did so Out of Taqqiyah.
Source: Bihar al anwar 59/101.

وعن أباالحسن قال: المسوخ إثنا عشر، وذكر ان الفيل كان ملكا زناء لوطيا، والدب كان أعرابيا ديوثا، والأرنب إمراة تخون زوجها، والوطواط لأنة كان يسرق تمور الناس، وسهيل لأنة كان عشارا باليمن والزهرة كانت إمراة فتن بها هاروت وماروت اما القردة والخنازير لأنهم قوم من بني إسرائيل اعتدوا يوم السبت، اما الجري والضب ففرقة من بني إسرائيل حين نزلت المائدة على عيسىعليه السلام لم يؤمنوا به فتاهوا فوقعت فرقة في البحر وفرقة في البر، اما العقرب فإنه رجلا نماما، واما الزنبور فكان لحاما يسرق من الميزان، قال المجلسي: يمكن حمل بعضها على التقية.[104]

In a Narration by Abu al Hassan he said: The Mousoukh-Humans who transformed to beasts- are Twelve Kinds, The Elephant was a King of Zinah who was a Homosexual, The Bear was a corrupt wondering Arab, The Rabbit is a woman who is betraying her husband, The Bat used to steal other people’s dates … The Flower used to be a woman who made fitnah with Haroot and Maroot, The Pigs and Monkeys are a people of Bani israel who transgressed on a Saturday … The Scorpion is a Man who talks about others behind their backs …
Al Majlisi said: some of these can be Taqqiyah.
Source:
حار الأنوار ، للمجلسي ، 65/221
Bihar al Anwar 65/221

عن إبن الكوا انه سأل علي عليه السلام: اني وطئت دجاجة ميتة فخرجت منها بيضة، فآكلها؟ قال: لا، قال المجلسي: يمكن حمل النهي على التقية.[111]

Ibn Kawa asked Ali PBUH: I found a dead chicken and an egg came out of it, can I eat it? Ali said: No.
Al Majlisi: impermissibility can be attributed to Taqqiyah.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 66/50
Bihar al Anwar 66/50.

In some Narrations The Imam criticizes Meat, al Majlisi says: All narrations criticizing meat are Taqqiyah.
Source: Bihar al anwar 66/57,70

عن موفق مولى أبي الحسن عليه السلام قال: كان إذا أمر بشيء من البقل يأمر بالإكثار من الجرجير، قال المجلسي: يحتمل حمل هذه الأخبار على التقية.[113]

Mouwafaq the Malwa(Servant) of abu al Hassan PBUH said: Out of all plants he used to tell us to have lots of Jarjeer(Plant like Mint commonly known as rocket or arugula).
Majlisi says: it’s possible this is Taqqiyah.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 66/237
Bihar al Anwar 66/237.

If The Imam starts telling his followers to eat lots of Jarjeer, In What situation can we consider this Taqqiyah? What Life threatening situation makes him claim that eating lots of Jarjeer is good for us? Was Yazeed Pro-Jarjeer?

وعن الصادق قال: ثلاثة أنفاس في الشرب أفضل من نفس واحد في الشرب، قال المجلسي: يمكن كون التعدد محمولا على التقية.[115]

Al Sadiq RAA said: three breaths while drinking are better than one breath.
Majlisi said: Maybe the multitude (of breaths) is Taqqiyah.
Source:
Bihar al Anwar 66/463

وعن الصادق انه سئل هل على المرأة غسل من جنابتها إذا لم يأتها الرجل؟ قال: لا، قال العاملي: يمكن حمله على التقية.[119]

Al Sadiq RAA was asked if a Woman Has Janabah does she need to do ghusl from it if a Man didn’t come in her? He said: No.
Shia Giant Scholar Al Amili says: We can consider this Taqqiyah.
Source:
وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 2/192
Wasael al Shia for al Hurr al Amili 2/192.

وعن الباقر انه سئل عن الجنب كيف يصنع؟ قال: اغسل كفيك وفرجك وتوضا وضوء الصلاة ثم اغتسل، قال العاملي: محمول على التقية.[121]

Al Baqir RAA was asked about Janabah how to deal with it? he said: Wash your Palms and your farj and make Wudhu like that of Salat then Make ghusl.
Sheikh al Amili says: This is considered Taqqiyah.
Source:
سائل الشيعة ، للحر العاملي ، 2/247
Wasael al Shia 2/247.

ذا توضأت فأمسح قدميك ظاهرهما وباطنهما، قال الطوسي: الخبر محمول على التقية.[147]
Al Sadiq RAA said: If you make Ablution Then wipe your feet from the bottom and top.
Sheikh al Shia al TUSI said: This news is considered Taqqiyah.
Source:
لتهذيب ، 1/92 الإستبصار ، 1/61 ، 62 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 1/415
Al Tahtheeb 1/92, Al Istibsar for TUSI 1/61,62, Wasael al Shia 1/415.

وعن زيد بن علي عن آبائه عن على رضي الله عنه قال: جلست أتوضأ واقبل رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم حين إبتدأت في الوضوء..الي ان قال: وغسلت قدمي فقال لي: يا علي خلل مابين الأصابع، قال الطوسي: هذا الخبر ورد مورد التقية لأنه موافق للعامة.[148]

Zaid bin Ali from his fathers from Ali RAA that he said: I sat to make ablution and the Prophet PBUh came when I started -until he said- He told me: O Ali wipe between your toes.
Sheikh al TUSI said: This Narration is one of Taqqiyah because it agrees with the Mainstream muslims.
Source:
التهذيب ، 1/93 الإستبصار ، 1/66 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 1/421
Al Tahtheeb 1/93, al istibsar 1/66, Wasael al Shia 1/421.

وسأل الصادق عن الرجل يمسح وجهه بالمنديل قال: لا بأس به، وفي رواية ان الصادق توضأ للصلاة ثم مسح وجهه بأسفل قميصه ثم قال افعل هكذا فإني هكذا افعل، قال المجلسي والعاملي: يمكن حمل تلك الأخبار على التقية.[149]

Al Sadiq RAA was asked about the Man who wipes his face with a small towel, he said: there is nothing wrong in it, In Another narration That al Sadiq made ablution Then wiped his face with the bottom of his clothes Then said “Do this because it’s what I do”.
Al Amili and al Majlisi said: We can consider these narrations as Taqqiyah.
Source:
حار الأنوار ، للمجلسي ، 80/331 وكذا قال العاملي وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 1/475
Bihar al Anwar 80/331, And Amili said the same in Wasael al Shia 1/475.

وعن الكاظم قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: إفتحوا عيونكم عند الوضوء لعلها لا ترى النار، وفي رواية: أشربوا اعينكم الماء، قال المجلسي: لا يبعد حمل الخبرين على التقية.[150]

Imam al Kathim said: The prophet PBUh said: Open your eyes during Wudhu so that they may not see the fire, In Another narration: Let your eyes contact Water(In Wudhu).
Al Majlisi said: It’s not uncommon that these two are Taqqiyah.
Source:
حار الأنوار ، للمجلسي ، 80/337
bihar al Anwar 80/337.

سئل: عن رجل توضأ ونسي غسل يساره، قال: يغسل يساره وحدها ولا يعيد وضوء شيء غيرها، قال المجلسي: ربما يحمل على التقية.[151]

Al kathim was asked about a Man who made Ablution but forgot to wash his left, he said:He washes his left alone and does not repeat Wudhu.
Al majlisi said: Maybe this is taqqiyah.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 80/358
Bihar al Anwar 80/358.

وعن علي رضي الله عنه قال: لا تسجد الحائض إذا سمعت السجدة، قال المجلسي: الأظهر حمل الرواية على التقية، وكذا قال العاملي لأن أكثر العامة ذهبوا إلى المنع.[156]

Ali RAA said: A woman in her period does not make soujoud if she hears the sajdah(verses of soujoud).
Al Majlisi said: What’s apparent is that this is Taqqiyah, and this is what al sheikh al Amili went for because the majority of mainstream Muslims forbade it.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 81/118 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 2/342
bihar al Anwar 81/118, Wasael al Shia 2/342.

وعن الصادق انه سئل عن التيمم؟ فوضع يده على الأرض فمسح بها وجهه وذراعيه إلى المرفقين، قال الطوسي: فالوجه في هذا الخبر ان نحمله على ضرب من التقية لأنه موافق لمذاهب العامة، وكذا قال العاملي.[160]

Al Sadiq RAA was asked about Tayammum So he placed his hand on the floor and then wiped his face and his arms until the elbows.
Sheikh al TUSI said: This is taqqiyah because it agrees with the Madhab of the mainstream Muslims, Sheikh Al Amili said the same.
Source:
الإستبصار ، 1/170 وكذا قال العاملي وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 3/362 ، 365
Al Istibsar 1/170, Al Amili said the same in Wasael al Shia 3/362,365.

وعن الباقر أنه قال في احق الناس بالصلاة على المرأة إذا ماتت زوجها، قال المجلسي: الروايات بأن الأخ اولى من الزوج محمولة على التقية، وكذا قال الطوسي لأنها موافقة لمذهب العامة.[166]

Al Baqir said that the most deserving person to pray upon the woman when she dies is her husband,
Al Majlisi said: The Narrations which state that the Brother is more deserving than the husband are Taqqiyah and this is the Opinion of sheikh Al TUSI because it agrees with the Madhab of the Mainstream Muslims.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 81/346 التهذيب ، 3/205 الإستبصار ، 1/487 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 3/116
Bihar al Anwar 81/346, Al Tahtheeb 3/205, al istibsar 1/487, Wasael al Shia 3/116.

رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم أنه قال: لا تصلوا على جنازة مرتين، قال المجلسي والعاملي: الأظهر عندي حمل أخبار المنع على التقية.[167]

Prophet PBUH said: Don’t pray twice on Janazah.
Al Amili and al Majlisi said: The news of impermissibility are considered Taqqiyah.
Source:
بحار الأنوار ، للمجلسي ، 81/350 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 3/87
bihar al Anwar 81/350, Wasael al Shia 3/87.

وعن الصادق قال: تكره الصلاة على الجنائز حين تصفر الشمس وحين تطلع، قال الطوسي: يمكن ان يكون وجه الكراهة في ذلك انه مذهب بعض العامة فخرج مخرج التقية.[173]

Al Sadiq Said: Salat on Janazah is Makruh(detested) when the sun is yellow and when it rises.
Sheikh al TUSI said: It’s Makruh because it can be the Madhab of some Mainstream Muslims so He made Taqqiyah.
Source:
التهذيب ، 3/321 الإستبصار ، 1/470 وسائل الشيعة ، للحر العاملي ، 3/109
Al tahtheeb 3/321, Al Istibsar 1/470, Wasael al Shia 3/109.

الصادق في كيفية الصلاة على الميت قال بعد ان ذكر الكيفية، فإذا فرغت سلمت عن يمينك، قال الطوسي: قوله فإذا فرغت سلمت عن يمينك فإنه خرج مخرج التقية لأنها موفقة لمذاهب العامة.[169]

Al Sadiq RAA was asked about praying on the dead in Janazah so he said after he explains how: “And if you’re done then you make tasleem on your right”.
Al TUSI said: when he said that you make tasleem on your right after you’re done He did Taqqiyah because it agrees with the Madhab of the Mainstream Muslims.
Source:
التهذيب ، 3/192 الإستبصار ، 1/478
Al tahtheeb 3/192, Al istibsar 1/478.

Written by tripolysunni

1 Comment

Filed under Revealing Shia sect

One response to “Fiqh of Taqqiyah

  1. Pingback: Fiqh of Taqqiyah – 2 « EXPOSING & ANSWERING SHIITES

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s