Prophet forbade Mutah on the day of Khaybar


قال أمير المؤمنين علي رضي الله عنه :

(حَرّم رسول الله صلى الله عليه وآله يوم خيبر لحوم الحمر الأهلية ، ونكاح المتعة )

انظر التهذيب 2/186 ، الاستبصار 3/142 ، وسائل الشيعة 14/ 441

Ali RAA said: The Prophet PBUH forbade The meat of Donkeys and the Nikah of Mutah on the day of Khaybar.
Al tahtheeb 2/186, Al Istibsar 3/142, Wasael al Shia 14/441. (page & volume can vary)

Lets see each source one by one:

1st reference: Here is this hadeeth:

وَ أَمَّا مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ«» بْنُ أَحْمَدَ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ أَبِي الْجَوْزَاءِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ عَمْرِو بْنِ خَالِدٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ حَرَّمَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْمَ خَيْبَرَ لُحُومَ الْحُمُرِ الْأَهْلِيَّةِ وَ نِكَاحَ الْمُتْعَةِ

Source: Al-Toosi, Tahdheeb Al-ahkaam, vol. 7, pg. 251

Grading: Al-Majlisi said this hadeeth is Da’eef or Muwaththaq (Weak or Reliable) in Milaadh Al-Akhyaar, vol. 12, pg. 32
But here is what Al-Toosi has said about this hadeeth:

فَإِنَّ هَذِهِ الرِّوَايَةَ وَرَدَتْ مَوْرِدَ التَّقِيَّةِ وَ عَلَى مَا يَذْهَبُ إِلَيْهِ مُخَالِفُو الشِّيعَةِ و

Basically this has hadeeth could’ve been done under taqiyyah.

This shows us that he accepted that narration as authentic.

Lets check sanad of this hadith:

The Sanad is Muhammad bin yahya, Abu Ja’afar, Abu Al Jutha’a, Hussein bin Alwan, Amro bin Khalid, Zaid bin Ali.

1. Muhammad Bin Yahya is شيخ أصحابنا في زمانه ثقة عين a Trustworthy sheikh according to Najashi 946.

AbU Ja’afar al nahawi,

في المفيد من معجم رجال الحديث – محمد الجواهري – ص 690

14047 – 14043 – 14072 – أبو جعفر النحوي : روى رواية في التهذيب ج 2 ح 535
أقول هذه الرواية في الاستبصار ج 1 ح 1321 أبو جعفر من غير تقييد بالنحوي وعليه فالظاهر أنه أحمد بن محمد بن عيسى ” الثقة 899 ” بقرينة الراوي والمروي عنه .

He is considered trustworthy here in Al Mufid fi mu’ujam Rijal al hadith 690.

2. Abu al jawtha’a or Al munabih bin Abdullah al Taymi

هو : المنبه بن عبدالله التيمي

في المفيد من معجم رجال الحديث – محمد الجواهري – ص 619

وهو ملخص لكلام الخوئي .

12634 – 12629 – 12658 – المنبه بن عبد الله أبو الجوزاء التميمي :
صحيح الحديث ، له كتاب . قاله النجاشي – ووثقه العلامة أيضا والظاهر أنه أخذ التوثيق من كلام النجاشي
واعترض عليه بان صحة الحديث اعلم من الوثاقة ، ولكن الظاهر أن ما فهمه العلامة هو الصح .

He is Sahih al Hadith in Al Mufid fi Mu’ujam Rijal al Hadith 619.

3. Hussein bin Alwan is Trustworthy here:

وثقه أحمد عبدالرضا البصري في فائق المقال ( ص 104 ) برقم [ 321 ]

ووثقه النوري الطبرسي في خاتمة المستدرك – ج 4 – ص 314 – 316

و المفيد من معجم رجال الحديث مختصر كتاب الخوئي – محمد الجواهري – ص 173

3500 – 3499 – 3508 – الحسين بن علوان : الكلبي عامي – ثقة .

وفي كتاب مشايخ الثقات – غلام رضا عرفانيان – ص 63

68 – الحسين بن علوان ، ثقة .

4. Amro bin Khaled al Wasiti, is trustworthy by Allamah Khoe’i

وثقه الخوئي حيث قال : ( الرجل ثقة بشهادة بن فضال ) المعجم 14/ 103

وقال الشيخ علي النمازي الشاهرودي في – مستدركات علم رجال الحديث – ج 6 – ص 36

( إنه إمامي اثنا عشري بحكم نقله هذين الخبرين ، ثقة بشهادة ابن فضال ، كما اختاره المامقاني . والقدر المسلم كونه موثقا )

وقال المامقاني : ( موثق ) 1/113

The person in the hadeeth is عَمْرِو بْنِ خَالِد (‘Umroo bin Khaalid Al-WaasiTee). he is thiqah, but a zaydee shia according to:

Al-Toosi, Rijaal, pg. 142
Al-Hille, Al-KhulaaSah, pg. 241
Al-Khoei, Mu’jam Rijaal Al-Hadeeth, vol. 13, pg. 92, person # 8893

But shia Shaykh al-Shahroudi tried to prove that Amr b. Khalid was Imami Ithna Asheri.

From his book al-Mustadrikaat Ilm Rijal al-Hadith:

روى الصدوق بإسناده ، عن الحسين بن علوان ، عنه ، عن سعد بن طريف ،
عن ابن نباته ، عن ابن عباس قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله يقول : أنا
وعلي والحسن والحسين وتسعة من ولد الحسين مطهرون معصومون . كمبا
ج 9 / 140 ، وجد 36 / 286 ، وك باب 24 ح 28 .
وروى الصدوق بإسناده ، عنه قال : قال زيد بن علي بن الحسين عليه
السلام : في كل زمان رجل منا أهل البيت يحتج الله به على خلقه . وحجة زماننا
ابن أخي جعفر بن محمد . لا يضل من تبعه . ولا يهتدي من خالفه

Here’s the complete sanad . . .

محمد بن الحسن بإسناده ( عن محمد بن أحمد بن يحيى ، عن أبي جعفر ) (1) ، عن أبي الجوزاء ، عن الحسين بن علوان ، عن عمرو بن خالد ، عن زيد بن علي ، عن آبائه عن علي ( عليهم السلام ) قال : حرم رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) يوم خيبر لحوم الحمر الاهلية ونكاح المتعة

There are different opinions regarding Hussein b. Alwan and and al-Manbah b. Abdullah.

وآية الله السيد محمود البغدادي نجد في المجلد الأول ص 272 ط الأولى :في ترجمة الحسين بن علوان (( اضطربت كلمات المتأخرين فيه ولهذا قال المامقاني رحمه الله : (في الحسين بن علوان) عامي لم يوثـق ))

كما يوجد في الإسناد راو آخر ليس من الشيعة هو أبو الجوزا المنبه بن عبدالله كما أشار شيخ الطائفة الطوسي في كتاب الاستبصار ج 1 ، في باب وجـوب المسح على الرجلين ، وقد قال آية الله الشيخ التستري في قاموس الرجال ج10 ص237 في ترجمتـه (( منبه بن عبدالله أبو الجوزاء …. غير صحيح الحديـث ))

http://www.ansarweb.net/artman3/uploads/special/zwaj_mo2aqqat/7.htm

But as for Husain bin Alwan and Abu Jawza, then interestingly Al-Khoi declared both of them authentic, and qouted the few sayings there in Mu’jam Rijal Al-Hadith.

5. And we all know Zaid bin Ali RAA.

2nd reference: Book: “Wasael ush shia”, chapter Nikah.
Author: Hurr al Amele.

Ali ibn Abe Taleeb (radi Allahu anhu) said:

“Prohet (sallalahu alayhi wa ala alihi wa salam) forbade meat of domestic donkey and mutah marriage in the day of khaybar”.

Author of book tried to explain it like taqiyah, that shows us that he accepted that narration as authentic.

But shia use other hadiths which proves that bla bla did mutah. But you can see  above is the hadith which proves that shia also has reliable hadith which proves mutah was made haram. However, the only real question that remains is that are there are authentic hadiths attributed to Ali regarding the permissibility of Muta’a? If not, then wouldn’t this hadith, the one with the Zaidi narrator, be accepted as authentic?

1 Comment

Filed under Shiite's sahih hadith

One response to “Prophet forbade Mutah on the day of Khaybar

  1. Shani

    Since all narrators are trustworthy the Hadith is obviously sahih and the fact Shia scholars try to disguise it as taqiyya only proves everytime Ali said something which goes against Shia beliefs they use taqiyya as an excuse.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s