praying 3 times rather than 5 times


Shia argument:

Shias have always been taunted by Sunnis, as to why we combine the prayers which is against Sunnah of Prophet. I am pasting some of the hadiths from sunni sources which clearly prove that Prophet always offered combine prayers.

Sahih Muslim Book 004, Number 1515:
Ibn ‘Abbas reported: The Messenger of Allah (may peace be upon him) observed the noon and afternoon prayers together, and the sunset and Isha’ prayers together without being in a state of fear or in a state of journey.

Sahih Muslim Book 004, Number 1516:
Ibn ‘Abbas reported: The Messenger of Allah (may peace be upon him) observed the noon and afternoon prayers together in Medina without being in a state of fear or in a state of journey. (Abu Zubair said: I asked Sa’id [one of the narrators] why he did that. He said: I asked Ibn ‘Abbas as you have asked me, and he replied that he [the Holy Prophet] wanted that no one among his Ummah should be put to [unnecessary] hardship.)

Sahih Muslim Book 004, Number 1519:
Mu’adh b. Jabal reported: The Messenger of Allah (may peace be upon him) combined in the expedition to Tabuk the noon prayer with the afternoon prayer and the sunset prayer with the ‘Isha’ prayer. He (one of the narrators) said: What prompted him to do that? He (Mu’adh) replied that he (the Holy Prophet) wanted that his Ummah should not be put to (unnecessary) hardship.

And as for Quran,

[Al-Isra 17:78] Establish regular prayers – at the sun’s decline till the darkness of the night, and the morning prayer and reading: for the prayer and reading in the morning carry their testimony.

It gives 3 specific times in the aya rather than 5 specific times…so together w/t ahadith we see that it is permissible to pray 3 times a day.

Let me first quote the arabic text:

صحيح مسلم- صلاة المسافرين وقصرها – الجمع بين الصلاتين في الحضر- رقم الحديث : ( 1147 )

‏ ‏- و حدثنا ‏ ‏أحمد بن يونس ‏ ‏وعون بن سلام ‏ ‏جميعا ‏ ‏عن ‏ ‏زهير ‏ ‏قال ‏ ‏إبن يونس ‏ ‏حدثنا ‏ ‏زهير ‏ ‏حدثنا ‏ ‏أبو الزبير ‏ ‏عن ‏ ‏سعيد بن جبير ‏ ‏عن ‏ ‏إبن عباس ‏ قال ‏ ‏صلى رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏الظهر والعصر جميعا ‏ ‏بالمدينة ‏ ‏في غير خوف ولا سفر ‏قال ‏ ‏أبو الزبير ‏ ‏فسألت ‏ ‏سعيدا ‏ ‏لم فعل ذلك فقال سألت ‏ ‏إبن عباس ‏ ‏كما سألتني فقال ‏ ‏أراد أن لا يحرج أحدا من أمته ‏.‏

صحيح مسلم – صلاة المسافرين وقصرها – الجمع بين الصلاتين في الحضر- رقم الحديث : ( 1148 )

‏- ‏و حدثنا ‏ ‏يحيى بن حبيب الحارثي ‏ ‏حدثنا ‏ ‏خالد يعني إبن الحارث ‏ ‏حدثنا ‏ ‏قرة ‏ ‏حدثنا ‏ ‏أبو الزبير ‏ ‏حدثنا ‏ ‏سعيد بن جبير ‏ ‏حدثنا ‏ ‏إبن عباس ‏

‏ أن رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏جمع بين الصلاة في سفرة سافرها في ‏ ‏غزوة ‏ ‏تبوك ‏ ‏فجمع بين الظهر والعصر والمغرب والعشاء ‏قال ‏ ‏سعيد ‏ ‏فقلت ‏ ‏لابن عباس ‏ ‏ما حمله على ذلك قال أراد أن لا ‏ ‏يحرج ‏ ‏أمته

صحيح مسلم- صلاة المسافرين وقصرها – الجمع بين الصلاتين في الحضر- رقم الحديث : ( 1150 )

‏- حدثنا ‏ ‏يحيى بن حبيب ‏ ‏حدثنا ‏ ‏خالد يعني إبن الحارث ‏ ‏حدثنا ‏ ‏قرة بن خالد ‏ ‏حدثنا ‏ ‏أبو الزبير ‏ ‏حدثنا ‏ ‏عامر بن واثلة أبو الطفيل ‏ ‏حدثنا ‏ ‏معاذ بن جبل ‏ ‏قال : ‏جمع رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏في ‏ ‏غزوة ‏ ‏تبوك ‏ ‏بين الظهر والعصر وبين المغرب والعشاء ‏قال ‏ ‏فقلت ما حمله على ذلك قال فقال أراد أن لا ‏ ‏يحرج ‏ ‏أمته .

صحيح مسلم- صلاة المسافرين وقصرها – الجمع بين الصلاتين في الحضر- رقم الحديث : ( 1151 )

‏- و حدثنا ‏ ‏أبو بكر بن أبي شيبة ‏ ‏وأبو كريب ‏ ‏قالا حدثنا ‏ ‏أبو معاوية ‏ ‏ح ‏ ‏و حدثنا ‏ ‏أبو كريب ‏ ‏وأبو سعيد الأشج ‏ ‏واللفظ ‏ ‏لأبي كريب ‏ ‏قالا ‏ ‏حدثنا ‏ ‏وكيع ‏كلاهما ‏ ‏عن ‏ ‏الأعمش ‏ ‏عن ‏ ‏حبيب بن أبي ثابت ‏ ‏عن ‏ ‏سعيد بن جبير ‏ ‏عن ‏ ‏إبن عباس ‏ ‏قال : ‏جمع رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏بين الظهر والعصر والمغرب والعشاء ‏ ‏بالمدينة ‏ ‏في غير خوف ولا مطر . ‏

‏- في حديث ‏ ‏وكيع ‏ ‏قال : قلت ‏ ‏لابن عباس ‏ ‏لم فعل ذلك قال كي لا ‏ ‏يحرج ‏ ‏أمته ‏ ‏وفي حديث ‏ ‏أبي معاوية ‏ ‏قيل ‏ ‏لابن عباس ‏ ‏ما أراد إلى ذلك قال أراد أن لا ‏ ‏يحرج ‏ ‏أمته ‏ . ‏

مسند أحمد – ومن مسند بني هاشم – بداية مسند عبد الله بن العباس – رقم الحديث : ( 1852 )

‏ – حدثنا ‏ ‏يحيى ‏ ‏عن ‏ ‏شعبة ‏ ‏حدثنا ‏ ‏قتادة ‏ ‏قال سمعت ‏ ‏جابر بن زيد ‏ ‏عن ‏ ‏إبن عباس ‏ ‏قال : ‏جمع رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏بين الظهر والعصر والمغرب والعشاء ‏ ‏بالمدينة ‏ ‏في غير خوف ولا مطر قيل ‏ ‏لابن عباس ‏ ‏وما أراد إلى ذلك قال أراد أن لا ‏ ‏يحرج ‏ ‏أمته . ‏

Look at the Last part of the Hadith, it has your answer: “Abu Zubair said: I asked Sa’id why he did that. He said: I asked Ibn ‘Abbas as you have asked me, and he replied that he [the Holy Prophet] wanted that no one among his Ummah should be put to hardship.

Meaning this is only allowed if there are Hardships involved like a sickness which spreads in a country and so on… Otherwise if the norm was to join them then the Narrators in the Sahih hadiths I posted above wouldn’t have asked why the Prophet PBUH did that. Also this wasn’t a norm because it is only recorded that he did this Once (or Maybe twice).

Note: In the Hadith Ibn Abbas RAA uses the word “Haraj” which means: Hardship/Difficulty/Awkwardness . and this is because Allah says in the Quran that “Allah tasketh not a soul beyond its scope.” Meaning he Ordered 5 prayers in five different timings and this is within the scope of everybody UNLESS there is a specific circumstance Then Allah would permit The Joining in order to clear that Hardship.

[Quran 2:286] On no soul doth Allah place a burden greater than it can bear. It gets every good that it earns, and it suffers every ill that it earns. (Pray) “Our Lord! Condemn us not if we forget or fall into error; our Lord! Lay not on us a burden like that which Thou didst lay on those before us; our Lord! lay not on us a burden greater than we have strength to bear. Blot out our sins, and grant us forgiveness. Have mercy on us. Thou art our Protector; help us against those who stand against Faith.”

[2:286] “On no soul doth Allah place a burden greater than it can bear.”
Meaning Allah Knows the limit and ability of Humans, So he decided we pray 5 times a day in 5 different timings and we are all capable of doing so and there’s no “Haraj” or Hardships/difficulty in praying these 5 prayers with the corresponding Sunnah prayers in respectful timings.
According to the Sahih Hadiths, if There is “Haraj” due to some specific circumstances Then Two types of Joining can be done.
1st- You delay one prayer until right before the time of the Prayer which is after it, For example if there is special circumstances I delay Zuhr Prayer until 10 mins before the Call to Asr, Then i pray Asr right after the call to prayer and that in Arabic is called Joining and it is possible Ibn Abas RAA meant this Type of joining in this case.
2nd- You Pray two prayers at once and this is split into two types, I am not an expert on this one but I think one type is accepted and the other isn’t. Either you pray Zuhr and Asr after the call of Zuhr, OR you pray Asr then Zuhr after the call of Asr… One case Is Disliked even if there is Hardships (Not sure which one though).

So as you can see this is done only under hardship. But the rafida said the about above hadith: “which clearly prove that Prophet always offered combine prayers.”

Unfortunately i am not able to find where it is proved that rasool-allah S.A.W. did that always!

Now lets see what shia sahih hadith says about that:

This is the first volume of 1 of the 4 Main Shia books “Man La Yahduruhu al Faqih” In it is an entire chapter:
Man La Yahduruhu al Faqih 1 of 4

The Chapter is called “Wisdom for having 5 Salats in 5 different timings” “باب علة وجوب خمس صلوات في خمس مواقيت”

in this you’ll find shia Narrations Stating the virtues of Praying each Salat in its timing.

باب علة وجوب خمس صلوات في خمس مواقيت
643 روي عن الحسن بن علي بن أبي طالب عليهما السلام أنه قال: ” جاء نفر من اليهود إلى النبي صلى الله عليه وآله فسأله أعلمهم عن مسائل فكان مما سأله أنه قال: أخبرني
[212]

عن الله عزوجل لاي شئ فرض الله عزوجل هذه الخمس الصلوات في خمس مواقيت على أمتك في ساعات الليل والنهار؟ فقال النبي صلى الله عليه وآله: إن الشمس عند الزوال لها حلقة تدخل فيها(1) فإذا دخلت فيها زالت الشمس فيسبح كل شئ دون العرش بحمد ربي جل جلاله، وهي الساعة(2) التي يصلي علي فيها ربي جل جلاله ففرض الله علي وعلى أمتي فيها الصلاة، وقال: ” أقم الصلاة لدلوك الشمس إلى غسق الليل “(3) وهي الساعة التي يؤتى فيها بجهنم يوم القيامة، فما من مؤمن يوافق تلك الساعة أن يكون ساجدا أو راكعا أو قائما إلا حرم الله جسده على النار، وأما صلاة العصر فهي الساعة التي أكل آدم عليه السلام فيها من الشجرة فأخرجه الله عزوجل من الجنة فأمر الله عزوجل ذريته بهذه الصلاة إلى يوم القيامة واختارها لامتي فهي من أحب الصلوات

______________
(1) الظاهر أن المراد بتلك الحلقة دائرة نصف النهار، ولا ريب أنها مختلفة بالنسبة إلى البقاع والبلاد ويختلف أوقات صلاة أهلا، فالمراد بقوله: ” يسبح كل شئ ” تسبيح أهل كل بقعة في وقت بلوغ الشمس إلى نصف نهارها، وأما صلاة الله تعالى على النبى صلى الله عليه وآله في تلك الساعة فانما يعتبر إلى نصف نهار بلده أو يلتزم تكرارها بتكرار نصف النهار، وأما ايتان جهنم في تلك الساعة فالمراد بلوغ نصف نهار الحشر فتأمل. (سلطان) وقال الفاضل التفرشى: فان قلت: السؤال ليس مختصا بالنبى صلى الله عليه وآله ولا باله الحرمين بل عام بالنسبة إلى جميع الامة وظاهر أن الزوال مختلف بالنسبة إلى البقاع التى تختلف طولها فلا يختص الزوال بوقت معين كما يستفاد من ظاهر العبادة.
قلنا: يمكن الحمل على أنها تدخل في الحلقة في نصف النهار من أول المعمورة وتخرج عنها في آخرها فكل جزء من ذلك الوقت زوال بالنسبة إلى اهل بقعة تصل الشمس إلى نصف نهارها، فاهل كل بقعة كانوا في ساعتهم راكعين وساجدين حرم الله عزوجل جسدهم على النار، ولا يبعد أن يراد بالحلقة مجرى الشمس في الفلك كمجرى الحوت في الماء – ا ه*. ولفظ ” دون ” في قوله صلى الله عليه وآله ” دون العرش ” بمعنى تحت.
(2) الضمير تعود إلى مادل عليه سوق الكلام أعنى الوقت الذى أوله الزوال. (مفتاح الفلاح)
(3) دلوك الشمس زوالها. وقيل كانهم انما سموه بذلك لانهم كانوا إذا نظروا اليها ليعرفوا انتصاف النهار يدلكون عيونهم بأيديهم فالاضافة لادنى ملابسة. و ” غسق الليل ” منتصفه كما تقدم في رواية زرارة، لا ظلمة أوله كما قال بعض اللغويين (*)
[213]

إلى الله عزوجل وأوصاني أن أحفظها من بين الصلوات، وأما صلاة المغرب فهي الساعة التي تاب الله عزوجل فيها على آدم عليه السلام، وكان بين ما أكل من الشجرة وبين ما تاب الله عزوجل عليه ثلاثمائة سنة من أيام الدنيا وفي أيام الآخرة يوم كألف سنة ما بين العصر إلى العشاء(1) وصلى آدم عليه السلام ثلاث ركعات ركعة لخطيئته، وركعة لخطيئة حواء وركعة لتوبته(2)، ففرض الله عز وجل هذه الثلاث ركعات على أمتي وهي الساعة التي يستجاب فيها الدعاء فوعدني ربي عزوجل أن يستجيب لمن دعاه فيها، وهي الصلاة التي أمرني ربي بها في قوله تبارك وتعالى ” فسبحان الله حين تمسون وحين تصبحون “، وأما صلاة العشاء الآخرة فإن للقبر ظلمة وليوم القيامة ظلمة أمرني ربي عزوجل أمتي بهذه الصلاة لتنور القبر وليعطيني وأمتي النور على الصراط، وما من قدم مشت إلى الصلاة العتمة إلا حرم الله عزوجل جسدها على النار، وهي الصلاة التي اختارها الله تعالى وتقدس ذكره للمرسلين قبلي، وأما صلاة الفجر فإن الشمس إذا طلعت تطلع على قرني الشيطان(3) فأمرني ربي عز وجل أن أصلي قبل طلوع الشمس صلاة الغداة وقبل أن يسجد لها الكافر لتسجد أمتي لله عزوجل وسرعتها أحب إلى الله عزوجل، وهي الصلاة التي تشهدها ملائكة الليل

______________
(1) الظاهر أن المراد بالعشاء هو المغرب، وقوله ” ما بين العصر إلى العشاء ” بيان لقوله ” بين ما أكل من الشجرة وبين ما تاب “. وقوله ” في أيام الاخرة يوم كالف سنة ” جملة معترضة فائدتها توضيح أن المراد من ثلاثمائة سنة من أيام الدنيا لا أيام الاخرة فان يوم الاخرة كألف سنة من أيام الدنيا ولهذا كانت ما بين عصره إلى المغرب الذى هو قريب إلى ثلث اليوم ثلاثمائة سنة التى هى قريب من ثلث الالف. (سلطان)
(2) ” لخطيئته ” أي لجبرانها. وقوله ” لتوبته ” أى شكرا لقبولها. (مراد)
(3) في النهاية في الحديث ” الشمس تطلع بين فرنى الشيطان ” أى ناحيتى رأسه و جانبيه، وقيل: بين قرنيه أى أمتيه الاولين والاخرين وقيل: القرن: القوة أى حين تطلع يتحرك الشيطان ويتسلط فيكون كالمعين لها. وكل هذا تمثيل لمن يسجد للشمس عند طلوعها، فكأن الشيطان سول له ذلك فاذا سجد لها كان كأن الشيطان مقترن بها. انتهى. وفى بعض النسخ ” تطلع بين قرن شيطان ” وفى بعضها ” تطلع بين قرنى شيطان “. (*)
[214]

وملائكة النهار “.

Book: Man La Yahduruhu al Faqih, Chapter “Wisdom of having five prayers at five timings” Page 212.

643- Hassan Bin Ali bin abi Talib PBUH said: Some jewish people came to the prophet PBUH and their wisest asked him questions, amongst those questions was: Tell me why did Allah order these five prayers in five different timings during the day and night? The prophet PBUH said: The Sun during Zawal enters a ring(ring of Middle Day or noon), Then everything UNDER the throne says Subhan Allah and it is the time when Allah sends his Salat upon me Thus allah ordered me and my ummah to pray at this hour an he said “Establish regular prayers at the sun’s decline till the darkness of the night, and the morning prayer and reading: for the prayer and reading in the morning carry their testimony.” and this is the hour in which Hell shall be brought during judgement day So every Muslim who happens to be in Soujoud, Rukou or Kiyam during that hour then Allah will make hell forbidden for his body, as for Salat al Asr That is the time when Adam PBUH ate from the forbidden tree so Allah took him out of the Garden So Allah ordered this prayer on My ummah as it is one of the most beloved prayers to Allah and he ordered that I Guard it from between the prayers, As for maghrib Then this is the hour when allah made Tawbah on Adam PBUH and between the time he ate and the time Allah made this Tawbah was 300 earth years As for the days of heaven each one is like 1000 earth years. Adam then prayed 3 Raka’at One for hiss Sin and one for Eve’s Sin and one For Tawbah thus Allah ordered these three during that time and that is the time when Dua is accepted And Allah promised me that he will accept the Dua for all those who make it at that Time, And it is the prayer in which Allah said “So (give) glory to God, when ye reach eventide and when ye rise in the morning” As for Salat al isha which is the last one, The Grave is dark and The day of resurrection is dark So Allah order this on My ummah To give light to the grave So we can walk on the straight path And Allah Has forbidden Hell for all those who walk to the Dark(Isha) prayer. As for The Fajr prayer, The sun will rise on the horns of the devil So Allah ordered me to pray before the sun rises andd the angels of night shall witness this prayer and so shall those of Day.

Another similar huge Hadith is under it.

The Shi`ah Jaferi are allowed to combine them as well as offer the prayers separately. Which of the two methods is better? The scholars say that it is better to say them separately.
http://www.al-islam.org/organizations/Aalimnetwork/msg00301.html

In Nahjul-balagha this is what Ali ra says about the times & no. of prayers:

Letter 52:
“Lead the Zuhr prayer till the shadow of a wall becomes equal to the height of the wall and read the Asr prayer when the sun is still bright and enough time of the day is left for a person to cover a distance of six miles. The Maghrib prayers should be performed when people break their fasts and when Hajj pilgrims return from Arafat. And the time for Isha prayer is when the red glow of the even twilight disappears from the West, till one-third of the night is still left. The morning prayers are to be performed when there appears enough light of the dawn for a man to recognize the face of his companion.”

Now the above is alomost the word by word meaning of the letter. Unfortunately like a number of other letters and sermons of Nahj. the translators in al-islam.org has added some words in their tranlsation without using any brackets:

“Lead the Zuhr prayer till the shadow of a wall becomes equal to the height of the wall, THE ASR PRAYERS CAN BE PERFORMED TILL till the sun is still bright and enough time of the day is left for a person to cover a distance of six miles. …

In Sermon 198:
“Certainly, prayer drops out sins like the dropping of leaves (of trees), and removes them as ropes are removed from the necks of cattle. The Messenger of Allah – the peace and blessing of Allah he upon him and his descendants – likened it to a hot bath situated at the door of a person who bathes in it FIVE TIMES a day. Will then any dirt remain on him?”

[Al-Isra 17:78] Establish regular prayers – at the sun’s decline till the darkness of the night, and the morning prayer and reading: for the prayer and reading in the morning carry their testimony.

He meant: How many prayer times are mentioned? THREE, NOT five.
“Sun’s Decline, Darkness of the Night, and the Morning Prayer.” That’s THREE, not FIVE.

cough!
As usuall he is using quran for his evil belief.

Allah said sun’s decline till the darkness of the night.
Here “till” is used not “and”.
& as we know sun starts declining after noon according to scientific theory.
this means allah included zuhr, asr, maghrib & isha prayers here.
then fajr (i.e. morning prayer)

As this rafidi: he pray 3 times then tell me the names of 3 salat!

This stupid don’t even know matter is not about 3 times prayer but matter of difference is about combination of prayers but still prayers are 5.

His own hadith says:
1. Imam Abu Abdullah said that no one have right to delay pray for second time without good reason.
See At Tusi Istibsar vol 1, p 276-277
1003 – 14 وروى الحسين بن سعيد عن النضر وفضالة عن ابن سنان عن أبي عبدالله عليه
السلام قال: لكل صلاة وقتان وأول الوقتين أفضلهما ووقت صلاة الفجر حين ينشق الفجر إلى أن يتجلل الصبح السماء ولا ينبغي تأخير ذلك عمدا ولكنه وقت من شغل أو نسي أو سهى أو نام ووقت المغرب حين تحجب الشمس إلى ان تشتبك النجوم فليس لاحد ان يجعل آخر الوقتين وقتا إلا من عذر أو علة.

I think it is enough.

2 Comments

Filed under Clarification about sunni hadiths

2 responses to “praying 3 times rather than 5 times

  1. scheherzade

    Brother some people quote quran that it says mentions three time prayer.?plz explain that as well.

  2. Amir

    If shia believe their regular 3 times combined salaat are allowed due to avoid hardship, cant they pause for a second and think?

    Are dhur, asr, magrib & isha’ really that hard compare to fajr? It doesnt need a rocket scientist to know that fajr is harder for most. Wouldnt fajr/dhur during the day or isha’/fajr at night everyday would be a better option?

    Shia’s “hardship” is really a lazy people’s hardship, exactly like shia justify taqiyyah any condition/anytime or mut’ah to circumvent 4 wives limit.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s