creation of noor of fatima(ra) before everything else


53 – حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل – رضي الله عنه – قال: حدثنا عبد الله بن جعفر الحميري، عن يعقوب بن يزيد، قال: حدثنا الحسن بن علي بن فضال، عن عبد الرحمن بن الحجاج، عن سدير الصيرفي، عن الصادق جعفر بن محمد، عن أبيه، عن جده عليهم السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه واله: خلق نور فاطمة عليها السلام قبل أن تخلق الارض والسماء. فقال بعض الناس: يا نبي الله فليست هي إنسية ؟ فقال صلى الله عليه وآله: فاطمة حوراء إنسية قال: يا نبي الله وكيف هي حوراء إنسية ؟ قال: خلقها الله عزوجل من نوره قبل أن يخلق آدم إذ كانت الارواح فلما خلق الله عزوجل آدم عرضت على آدم. قيل: يا نبي الله وأين كانت فاطمة ؟ قال: كانت في حقة تحت ساق العرش، قالوا: يا نبي الله فما كان طعامها ؟ قال: التسبيح، والتهليل، والتحميد. فلما خلق الله عزوجل آدم و أخرجني من صلبه أحب الله عزوجل أن يخرجها من صلبي جعلها تفاحة في الجنة و أتاني بها جبرئيل عليه السلام فقال لي: السلام عليك ورحمة الله وبركاته يا محمد، قلت: وعليك السلام ورحمة الله حبيبي جبرئيل. فقال: يا محمد إن ربك يقرئك السلام. قلت: منه السلام وإليه يعود السلام. قال: يا محمد إن هذه تفاحة أهداها الله عزوجل إليك من الجنة فأخذتها وضممتها إلى صدري. قال: يا محمد يقول الله جل جلاله: كلها. ففلقتها فرأيت نورا ساطعا ففزعت منه فقال: يا محمد مالك لا تأكل ؟ كلها ولا تخف، فإن ذلك النور المنصورة في السماء وهي في الارض فاطمة، قلت: حبيبي جبرئيل، ولم سميت في السماء ” المنصورة ” وفي الارض ” فاطمة ” ؟ قال: سميت في الارض ” فاطمة ” لانها فطمت شيعتها من النار وفطم أعداءها عن حبها، وهي في السماء ” المنصورة ” وذلك قول الله عزوجل: ” يومئذ يفرح المؤمنون * بنصر الله ينصر من يشاء ” يعني نصر فاطمة لمحبيها

Translation: Sudayr AlSarfi from ASadiq, Ja’far ibn Muhammad, from his father, from his grandfather [as]: The Messenger of God [sawa] said: The light (nur) of Fatima [as] was created before the creation of the earth and the heaven. Some of the people said: “Prophet of God, does that mean she’s not a human?” He [sawa] said: “She is human Hawra’ ” They said: “O Messenger of God how is it possible that she is a human Hawra’?” He said: “Allah created her from His light before he created Adam when there were only spirits, so when he created Adam she was revealed to Adam” They said: “O Prophet of God and where was Fatima?”. He said: “She was in a place below the Throne”. They said: “O Prophet of God what was her food?”. He said: “Glorifying, hailing and praising. So when Allah swt created Adam and brought me from his offspring, Allah wanted to make her from my offspring so he made her an apple in heaven and Jibraeel [as] presented her to me saying “Asalamu alayum warahmatullah wa barakatahu O Muhammad”, I said “Wa alaykum asalaam warahmatullah my beloved Jibraeel”. He said: “O Muhammad your Lord sends you his blessings”. I said: “From him all blessings come and to him do they all return”. He said: “This apple is a gift to you from Allah from heaven”, so I took it and held it to my chest. He said: “O Muhammad Allah glorified be He says eat it”. So I split it and saw a shining light and was tacken aback. He said: “O Muhammad why don’t you eat? Eat it and don’t be afraid, for that light is “AlMansurah” (the aided) in the Heavens and “Fatima” on earth”. I said: “My beloved Jibraeel why is she called AlMansurah in the Heavens and “Fatima” on earth?”. He said: “She is called Fatima on earth because she saved (fatamat) her Shia from the fire, and because her enemies have not (fatama) loved her. In the heavens she is “AlMansura” because of the words of Allah swt ‘On that day will the believers rejoice , with the aid of Allah, He aids whom he wishes’, meaning the aid of Fatima to her lovers.

http://yasoob.com/books/htm1/m012/10/no1006.html

So This shia hadith not only proves fatima(ra) was created before S.A.W.(pbuh) but many other facts!!!

let us see the isnaad of this hadeeth

1. first is
محمد بن موسى بن المتوكل – رضي الله عنه
his tautheeq has been done by none other than sudooq, as he has used رضي الله عنه
for him.

2. next is
عبد الله بن جعفر الحميري
he was a thiqa, and amongst the great scholars
see this link: http://www.al-shia.org/html/ara/ahl/index.php?mod=ashabhm&id=61

3. next is
يعقوب بن يزيد
khoi spoke about him in maujam vol 21, number 13778
and said
وكان ثقة صدوقا
he has been termed thiqa by many
please see maujam for that

4. next is
الحسن بن علي بن فضال
khoi writes in maujam, vol 6, page 53
الرباب : كوفي ثقة ” وعده في رجاله من أصحاب الرضا عليه السلام(2)قائلا : ” مولى تيم
plus, he was amongst the rijal of sudooq in faqih

http://www.shiaweb.org/books/maalem_al-madresatain_3/pa44.html

5. next is
عبد الرحمن بن الحجاج
khoi wrote in maujam vol 10, page 342
السابري ، سكن بغداد ، ورمي بالكيسانية ، روى عن أبي عبدالله وأبي الحسن قال النجاشي : ” عبدالرحمان بن الحجاج البجلي : مولاهم ، كوفي ، بياع
( عليه السلام ) ، وبقي بعد أبي الحسن ، ورجع إلى الحق ولقي الرضا ( عليه السلام ) ،
وكان ثقة ثقة

6. next is
سدير الصيرفي
Most of the `Ulema relied on him, like Ibn Shahr (ra), al-Kashi (ra), al-Qummi (ra), and al-Khoe’i (ra). Also, al-Majlisi (ra) in Miraat ul-`Uqool gave the grading of Hasan or Muwaththaq to chains containing Sadeer ibn Hakeem and his son Hanaan. khoi writes in maujam, vol 9, page 37
that ibn shahar ashoob said
وعده ابن شهر آشوب من خواص أصحاب الصادق عليه السلام

and khoi declares him Thiqa on the basis of the Shahaadat of `Ali ibn Ibrahimal-Qummi (ra).
he wrote regarding him on page 39 أنه ثقة من جهة شهادة علي بن ابراهيم في تفسيره بوثاقته

so from rijal point of view, it is a sahih hadeeth.

Leave a comment

Filed under Shiite's sahih hadith

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s